door roadking » 21 nov 2010, 11:31
Hallo ik ben Karel. Officieel woon ik in Utrecht, maar praktisch ben ik bijna altijd bij m'n vriendin in Frankrijk. Ze heeft een 190E 1.8 ltr Optimum uit 1993, haar lievelingsauto met de naam blancheneige, sneeuwwitje dus. De wagen heeft net 100.000 km op de teller. Da's niet veel, maar hij/zij heeft toch een bewogen geschiedenis achter de rug. Ooit gestolen en enige tijd later volledig gestript terug gevonden gereed voor transport via Marseille naar een ontwikkelingsland. Na reconstructie heeft m'n vriendin er een ernstig ongeluk mee gehad, doordat ze niet op tijd kon remmen voor een geschaarde vrachtwagen die door ijzel was geslipt. Rechtsvoor in de puin, maar weer niet voldoende schade voor een total loss, hoewel het nu waarschijnlijk zo is dat de roestvorming linksachter bij de dakrand nog het gevolg is van dat ongeluk. Goed de wagen is weer herbouwd en er is weer een tijdje mee gereden. Door omstandigheden echter heeft hij weer een jaartje stilgestaan. De auto was niet in orde en m'n vriendin durfde er niet mee te rijden. Oorzaak? Een verroest en afgebroken veertje aan de gasklep. Ik ben, toen ik de eerste keer hier kwam drie jaar geleden, eens een beetje gaan rommelen met de auto. Nieuw veertje dus. Onderhoudsbeurt (er zat geen olie meer in de motor) multi-riem vervangen, hier en daar wat nieuwe pakkingen, bougies, filters, kachelmotor, speakers, koude start injector, nieuwe banden, uitlijnen, balanceren, andere spiegels, enz. Al met al een leuke klus met als positief gevolg dat de auto weer door de Franse APK heen kwam en nu weer dagelijks wordt gebruikt. Wat ik nog moet oplossen is het olieverhaal en de roestvorming op de dakrand. Het olieverhaal is het gevolg van een vergriepte carteraftapplug die niet meer los te draaien is. Als alternatief is aftappen door het luikje van de oliepeilsensor op de carterpan gebruikt, waarna men is vergeten de rubberen pakking weer te installeren. Ik doe het nu ook maar zo maar dan wel met een nieuwe pakking en dat werkt. Ik begrijp dat een nieuwe carterpan zo'n 300 euri kost en dat het vooral een k**klus is om een nieuwe te installeren. De roestvorming, daar moet ik ook nog eens naar kijken. Voorlopig maar even 'dichtgesmeerd' met witte anti-roest verf van een bekend merk. Afijn, genoeg te doen dus van de winter. Groeten uit Frankrijk, Karel (Roadking komt van m'n brommert)