40.000km mee gereden, bij de auto's van tegenwoordig worden ze dan vervangen

Heb net een collega gesproken en vertelde me dat Mercedes vroeger de schijven en blokken tegelijk (!) deden vervangen na +/- 50.000km. Klopt dit met het onderhoudsboekje? Deze heb ik namelijk niet. Mercedes wilde vroeger DTV voorkomen (Disc Thickness Variation - Schijf dikte variatie), een fenomeen dat aanvoelt als schokkerig remmen met irritante bijgeluiden. Om dit te voorkomen kan er gebruik gemaakt worden van veel speling tussen remblok en schijf in de 'rust stand'. Wanneer we op ons pedaal drukken moeten we eerst de 'dode baan' overbruggen voordat we ook maar iets van vertraging voelen, jullie zullen het allemaal wel herkennen

Hierdoor zal het remblokje niet aanlopen en in combinatie met het harde metaal wat Mercedes gebruikte, zal er geen DTV voorkomen.
Gebruikte blokken met nieuwe schijven KUNNEN problemen geven omdat de remblokken al zijn ingeremd op andere schijven, waardoor het materiaal patroon verstoord, en zo kan DTV ontstaan. Moeilijk stukje theorie, maar er zit ook nog een hoop thermische kunde bij het inremmen van een remmenset. Op aanvraag zullen we maar zeggen

Kortom, schijven en blokken tegelijk vervangen per 50.000 (?) km.
Ruub-ster, dus even afwegen of je voor een setje nieuwe blokken gaat, of ook de schijven (omdat deze toch al wat km's gehad zullen hebben).
Armand: "Vrijheid.. is een volgetankte Mercedes"