W201Club.nl

Alles over de Mercedes W201

Het is nu 28 jun 2017, 23:39

Radiatorventilator slaat niet aan

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Moderators: Bram Jansen, xxGoof, Sterretje1968, Ruub-ster

Radiatorventilator slaat niet aan

Berichtdoor rvh70 » 18 jun 2017, 17:30

Ik ben tegen een probleem aangelopen in mijn W201. De ventilator van de radiator slaat niet goed aan. Als ik de temperatuur op laat lopen tot 100 graden gebeurt er nog steeds weinig. Ik vraag me af hoe ik kan testen wel onderdeel het is.

Ik heb begrepen dat hij op dezelfde zekering zit als de toerenteller, en die loopt prima. Desalniettemin zal ik die vanavond ook nog even checken.

De ventilator draait helemaal vrij (zowel bij warme als bij koude motor) en draait rustig door, als de motor aan staat. Als ik hem stilzet begint hij na verloop van tijd ook weer te draaien, dus de elektromagneet lijkt gewoon z'n werk te doen.

Dan is het dus, volgensmij, een sensor probleem. Waar kan ik deze vinden in de auto en hoe kan ik deze testen?
rvh70
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 25
Geregistreerd: 12 maart 2017, 12:11
Woonplaats: Delft
Roepnaam: Robin
Type wagen: 190E 2.0
Bouwjaar: 1984
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Radiatorventilator slaat niet aan

Berichtdoor W201Class » 18 jun 2017, 18:44

Vergissing die vele maken is dat de ventilator bij 100 graden zou moeten aanslaan, deze slaat bij 105 graden aan. Je zou de stekker los kunnen halen en doorverbinden. Slaat de ventilator aan, dan is het waarschijnlijk de sensor.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Avatar gebruiker
W201Class
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1250
Geregistreerd: 03 apr 2012, 18:28
Woonplaats: Omg. 's-Hertogenbosch
Type wagen: 190E 1.8
Bouwjaar: 1993
Automaat: Nee
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: Jaguar X-Type 2.0D
Peugeot 206


Re: Radiatorventilator slaat niet aan

Berichtdoor MBSLC » 18 jun 2017, 19:50

Let op je vingers, als hij opeens aanslaat, heb je een probleem , als je net z'n vrijloop aan het controleren bent. :evil:
STERREN STRALEN AAN DE HEMEL, STERREN STRALEN OP DE WEG !
Avatar gebruiker
MBSLC
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 2339
Geregistreerd: 04 okt 2010, 05:13
Woonplaats: Purmerend
Type wagen: 190E 2.0
Bouwjaar: 1984
Automaat: Ja
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: Heckrollo Brigade : Ja


Re: Radiatorventilator slaat niet aan

Berichtdoor Kennytuning » 18 jun 2017, 20:11

Daarom ook nooit met je vingers doen, maar met een stuk hout ofzo...
Je vingers zijn niet vervangbaar - een auto onderdeel wel ;)
The Mighty 190, keeps on going.
Kennytuning
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 3261
Geregistreerd: 11 mei 2011, 19:38
Woonplaats: Belgiƫ
Roepnaam: Kenny
Type wagen: 190D 2.0
Bouwjaar: 1991
Automaat: Nee
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: W639 115 CDI


Re: Radiatorventilator slaat niet aan

Berichtdoor rvh70 » 19 jun 2017, 20:20

W201Class schreef:Vergissing die vele maken is dat de ventilator bij 100 graden zou moeten aanslaan, deze slaat bij 105 graden aan. Je zou de stekker los kunnen halen en doorverbinden. Slaat de ventilator aan, dan is het waarschijnlijk de sensor.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk


Aah 105 graden, dat is het! De ventilator begon inderdaad mooi te draaien. Mooi, dan is dat dus geen probleem.

Verstuurd vanaf mijn HTC 10 met Tapatalk
rvh70
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 25
Geregistreerd: 12 maart 2017, 12:11
Woonplaats: Delft
Roepnaam: Robin
Type wagen: 190E 2.0
Bouwjaar: 1984
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Radiatorventilator slaat niet aan

Berichtdoor W201Class » 19 jun 2017, 21:00

Mooi!
Water kookt bij 100 graden. Omdat die temperatuur snel bereikt wordt zit er druk in het koelsysteem. Hoe warmer de motor, hoe meer druk. De hogere druk zorgt ervoor dat de kookpunt van water wordt verhoogd. Daarom moet je de dop van de reservoir nooit met een warme motor opendraaien. Door de druk in het systeem spuit het eruit en kun je jezelf verwonden.
De ventilator is de redmiddel om bij 105 graden de temperatuur te verlagen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Avatar gebruiker
W201Class
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1250
Geregistreerd: 03 apr 2012, 18:28
Woonplaats: Omg. 's-Hertogenbosch
Type wagen: 190E 1.8
Bouwjaar: 1993
Automaat: Nee
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: Jaguar X-Type 2.0D
Peugeot 206


Re: Radiatorventilator slaat niet aan

Berichtdoor RD500SEC » 19 jun 2017, 23:14

Als het goed is, zit er koelvloeistof in het koelsysteem, geen zuiver water.
Koelvloeistof heeft onder druk van 1,5 bar een kookpunt van 120 graden.
Laatst bijgewerkt door RD500SEC op 21 jun 2017, 15:21, in totaal 1 keer bewerkt.
Met vriendelijke groet, Richard
RD500SEC
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 684
Geregistreerd: 02 apr 2013, 00:19
Woonplaats: Schagerbrug
Roepnaam: Richard
Type wagen: 190E 2.6
Bouwjaar: 1991
Automaat: Ja
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: W126 SEC


Re: Radiatorventilator slaat niet aan

Berichtdoor Prometheus » 20 jun 2017, 09:16

Koelvloeistof bestaat uit 51,5% (gedemineraliseerd) water, 46% glycerine of glycol en 2,5% additieven
Work in progress
"Weten wat men weet en weten wat men niet weet is kennis en wijsheid"
HR brigade
Avatar gebruiker
Prometheus
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1365
Geregistreerd: 13 feb 2012, 13:46
Woonplaats: Hoorn
Roepnaam: Ruud
Type wagen: 190D 2.5
Bouwjaar: 1985
Automaat: Ja
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: 190E 2.0 1987
Mitsubishi Colt CA0


Re: Radiatorventilator slaat niet aan

Berichtdoor rvh70 » 22 jun 2017, 11:19

Koelvloeistof heeft de eigenschap dat het een lager vriespunt heeft, dat maakt rijden in de winter wel makkelijker :). Maar heeft het mengsel ook een hoger kookpunt? Of komt dat puur door de 1,5 bar die op het systeem staat?
rvh70
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 25
Geregistreerd: 12 maart 2017, 12:11
Woonplaats: Delft
Roepnaam: Robin
Type wagen: 190E 2.0
Bouwjaar: 1984
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Radiatorventilator slaat niet aan

Berichtdoor Prometheus » 22 jun 2017, 13:34

Voornamelijk door de druk. 1 bar druk verhoogd het kookpunt naar ong. 120. De ethyleenglycol verhoogd het kookpunt met slechts een graad of 5.
Hoe meer ethyleenglycol hoe lager het vriespunt (tot 70%) en hoger het kookpunt, echter gaat de warmtecapaciteit omlaag. Dus hoe meer ethyleenglycol hoe slechter de warmte afgevoerd kan worden. Blijkbaar is de 46% de optimale mix.
Work in progress
"Weten wat men weet en weten wat men niet weet is kennis en wijsheid"
HR brigade
Avatar gebruiker
Prometheus
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1365
Geregistreerd: 13 feb 2012, 13:46
Woonplaats: Hoorn
Roepnaam: Ruud
Type wagen: 190D 2.5
Bouwjaar: 1985
Automaat: Ja
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: 190E 2.0 1987
Mitsubishi Colt CA0


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten