W201Club.nl

Alles over de Mercedes W201

Het is nu 23 okt 2020, 02:54

Problemen gasreactie

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Moderator: Bram Jansen

Problemen gasreactie

Berichtdoor Maarten » 20 feb 2009, 12:19

Dag experts!

Ik zit al een tijdje met een probleem!
Zo nu en dan als ik gewoon aan het rijden ben met mijn 190je gebeurt er het volgende; Wanneer ik gewoon met constante snelheid rij en dus ook het gas gewoon constant heb verliest de auto bij vlagen plotseling alle vermogen, als dat gebeurt begint het economy metertje meteen te klimmen in verbruik en als de auto dan een goede 5 km in snelheid is gezakt komt het vermogen met horten en stoten terug en blijft de auto op deze lagere snelheid rijden..... Als ik probeer te compenseren en gas bij geef wanneer dit gebeurt dan kan ik het gaspedaal goed een centimeter indrukken voor de auto weer met horten en stoten terug is op de oude constante snelheid, en ook hierna valt het mij op dat het verbruiksmetertje dan hoger staat dan eerst....

Hebben 190s een koudstart-circuit die extra brandstof injecteert, en zo ja kunnen die kapot? Want het voelt mij wel aan als iets in deze richting? Of zou dit een andere oorzaak kunnen hebben.....

Ideen/oplossing zijn zeer welkom!

P.S. Het gaat om een 2.3-16vk6!
Maarten
 


Re:Problemen gasreactie

Berichtdoor Maarten » 22 feb 2009, 01:26

Niemand? :(

Zou iemand mij dan om te beginnen misschien uit kunnen leggen hoe het economy metertje precies werkt, is dat op vacuum of electronisch?
Maarten
 


Re:Problemen gasreactie

Berichtdoor Amentia » 22 feb 2009, 20:49

Dat economicmetertje werkt op vacuum.

Op je andere vragen moet ik je een antwoord schuldig blijven.

Op alles wat draait, meet, injecteerd kan kapot gaan.
Ik rij nu zelf rond met een 190 die raar loopt, of moet ik zeggen liep. Na weer wat kilometers gereden te hebben worden de problemen weer wat minder.

Hoe is het met het onderhoud van je 201 gesteld? Alle vloeistoffen op tijd vervangen, bougies filters ed.

Misschien heb je ergens een vacuumlek, dus controleer je slangen eens op lekkage en/of scheuren Ook kan het geen kwaad om de stappenmotor eens te reinigen of de luchtklep die onder je luchtfilterhuis eens (voorzichtig) een beetje schoon te maken met remmenreiniger.
De problemen die je nu heb kan echt van alles zijn.

Ik weet dat een 190 wel koudestartcirquit heeft. Bij de wat nieuwere modellen is dit voorzien van een soort voorverwarming (ik kan dat laatste mis hebben).

Wat heb je zelf al gedaan om wat dingen uit te sluiten?
Avatar gebruiker
Amentia
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 114
Geregistreerd: 15 aug 2008, 21:57
Woonplaats: Dordrecht
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: Nieuwer
Automaat: Ja
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: W208 CLK320


Re:Problemen gasreactie

Berichtdoor Maarten » 24 feb 2009, 16:43

Amentia schrijft:
Dat economicmetertje werkt op vacuum.

Op je andere vragen moet ik je een antwoord schuldig blijven.

Op alles wat draait, meet, injecteerd kan kapot gaan.
Ik rij nu zelf rond met een 190 die raar loopt, of moet ik zeggen liep. Na weer wat kilometers gereden te hebben worden de problemen weer wat minder.

Hoe is het met het onderhoud van je 201 gesteld? Alle vloeistoffen op tijd vervangen, bougies filters ed.

Misschien heb je ergens een vacuumlek, dus controleer je slangen eens op lekkage en/of scheuren Ook kan het geen kwaad om de stappenmotor eens te reinigen of de luchtklep die onder je luchtfilterhuis eens (voorzichtig) een beetje schoon te maken met remmenreiniger.
De problemen die je nu heb kan echt van alles zijn.

Ik weet dat een 190 wel koudestartcirquit heeft. Bij de wat nieuwere modellen is dit voorzien van een soort voorverwarming (ik kan dat laatste mis hebben).

Wat heb je zelf al gedaan om wat dingen uit te sluiten?


Bedankt voor je reactie! Ik heb zelf nog niet zo heel veel gedaan om het probleem te lokaliseren omdat ik eigelijk nog een klein beetje bang ben dat ik dingen kapot ga maken want dit is mijn eerste auto met injectie en een vacuum systeem (jep, mijn vorige auto's waren allemaal behoorlijk gedateerd). Wat ik wel heb gedaan is het een en ander proberen met de ontstekingstiming en soort brandstof en wat reinigingswerkzaamheden (olie, luchtfilter en bougies vervangen, injectoren reinigen met injectorreiniger dat soort werk). Maar dat heeft neit veel geholpen allemaal.....

Ik had al wel zo'n vermoeden dat dat metertje op vacuum werkt en dan zou dit er dus inderdaad op kunnen wijzen dat er ergens een lek zit dus ik zal alle slangen voorzichtig na gaan lopen. Ik zal dan meteen even een blik werpen op het luchtklepgeheel. Bedankt voor de tips!
Maarten
 


Re:Problemen gasreactie

Berichtdoor Bassje » 10 aug 2009, 14:02

Over die vacuumslangen kan ik je helaas niets vertellen, wel kan ik je de link even geven naar een artikel waarin wordt beschreven hoe je de stappenmotor kunt reinigen:
http://www.mercedesforum.nl/forum/viewt ... =57&t=3641
Avatar gebruiker
Bassje
Erelid
Erelid
 
Berichten: 10579
Geregistreerd: 13 aug 2008, 22:59
Roepnaam: Bas
Type wagen: 190E 2.0
Bouwjaar: 1990
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re:Problemen gasreactie

Berichtdoor desje » 20 aug 2009, 19:10

Paul-p schrijft:
Mijn car liep eerst ook niet lekker en reageerde laat op gas. Bleek dat de vacuum slang los zat, even weer goed gezet en hij liep weer perfect.


hoi paul
welke vacum slangetje was het ?????
mvg
desje
desje
 


Re:Problemen gasreactie

Berichtdoor Brouwers » 22 feb 2010, 18:34

Maarten schrijft:
Dag experts!
Hebben 190s een koudstart-circuit die extra brandstof injecteert, en zo ja kunnen die kapot? Want het voelt mij wel aan als iets in deze richting? Of zou dit een andere oorzaak kunnen hebben.....


Wat voor inspuitsysteem heb je? In het geval van KE Jetronic heb je inderdaad een koudestartinjector. Maar volgens wat ik erover gelezen heb, wordt bij een koude start maximaal gedurende 20 seconden meer brandstof ingespoten. Google maar eens wat op Kaltstartventil + KE Jetronic.
190E: Afbeelding | 200D: Afbeelding
Avatar gebruiker
Brouwers
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 194
Geregistreerd: 07 feb 2010, 10:02
Woonplaats: Breda
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: 1986
Automaat: Nee
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: W124 200D


Re:Problemen gasreactie

Berichtdoor Brouwers » 22 feb 2010, 18:39

Maarten schrijft:
Dat is nou toevallig, dat topicje had ik ook al gevonden en ik heb inmiddels mijn stappenmotor schoongemaakt (kwam heel veel vieze bruine meuk uit). Ik heb even een proefritje gemaakt en het is voor mijn gevoel niet echt beter geworden...... Wat mij wel echt opvalt is dat het schuifje niet beweegt wanneer ik de wagen op contact zet...... dus misschien is die helemaal overleden? Lijkt me wel apart aangezien stationair en normaal lopen wel gewoon werken (al zou het mooier kunnen), is het niet logischer dat de auto totaal niet stationair loopt als dat motortje kapot zou zijn?


Hoe heb je deze schoongemaakt als ik het vragen mag. Heb gisteren de mijne bekeken in verband met mijn koude-startproblemen, maar het zichtbare binnenste van dit ding was bij mij niet vuil. Schuifje stond enkele millimeters open bij contact UIT. Ik heb niet gekeken wat ie doet met contact aan.
190E: Afbeelding | 200D: Afbeelding
Avatar gebruiker
Brouwers
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 194
Geregistreerd: 07 feb 2010, 10:02
Woonplaats: Breda
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: 1986
Automaat: Nee
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: W124 200D


Keer terug naar Techniek W201

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten