potmeter luchtmassameter afstellen????
Heb al een tijdje geleden de luchtmassameter/ potmeter via hier in de auto geplaatst.
De auto rijd verder goed maar alleen bij koude motor slaat de auto steeds af.
Dus s ’morgens en laat in de middag.
Intussen de verdeelkap en de rotor vernieuwd, bougies zijn vernieuwt gelijk ook een luchtfilter nieuw geplaatst. Ook nog een rubberen slang die van de kleppendeksel naar het luchtfilter. Deze was bij de kleppendeksel gescheurd. Was ook wel nodig om wat hier boven staat te vernieuwen.
Verder nog een paar tempratuur sensors vernieuwt.
Maar het probleem blijft, met koude motor start hij goed maar direct zakt het toerental en slaat de motor af.
Dus vandaag weer eens opnieuw geprobeerd om te kijken of ik de luchtmassameter op 0.7 volt krijg maar het lukt mij niet. Kom niet lager dan 0,89 volt.
Als ik alles vast zet en opnieuw meet heb ik een waarde van 0,9 volt.
Heb maar weer alles in elkaar gezet en ben een stukje gaan rijden.
De auto rijd heel mooi rustig en trekt goed op. Ook schakelt hij lekker door voor een automaat.
Nu heb ik eens goed over de luchtmassameter na gedacht en wil wel eens weten waarom zit er een potmeter op.
Had al wel begrepen dat je hier niet aan mag draaien, maar welke invloed heeft het als je er wel aan draait.
Hij zit er natuurlijk niet voor niets op.
Wat ik mij ook niet kan voorstellen is dat als je aan de luchtmassameter werkt en je het pompje van de benzine of wat voor benaming dit heeft je voor de 2de keer alles los moet draaien anders kun je het laatste schroefje van de luchtmassameter niet vast draaien. Ook blijft de waarde (volt) niet hetzelfde als ik alles weer aandraai.
Dit lijkt mij een nutteloze handeling en ik denk dat Mercedes dit ook niet zo in gedachten heeft.
Is het mogelijk dat je een luchtmassameter vernieuwd je deze via het stelschroefje van de potmeter naar 0,7 volt kunt draaien.
Of moet er iets anders op de auto aangesloten worden zodat je de luchtmassameter kunnen uitlezen en instellen zonder dat je alles weer los moet draaien.