door MB_W201 » 08 aug 2012, 14:56
Goedemiddag,
Ben reeds 10 jaar in het bezit van een Mercedes 190D (1989, Arcticweiss, 4-handbak). De auto heeft inmiddels 650.000 op de teller met een motor die reeds 800.000 kilometers heeft gereden. De motor heb ik ooit gewisseld vanwege een lekke koppakking en dit was toen even goedkoper en sneller... vandaar. Altijd met veel "fahrvergnügen" in de oude dame rondgereden, maar ze laat het de laatste tijd wat afweten. Weer een lekke koppakking.
Heb altijd het onderhoud zelf gedaan. De laatste 2 jaar nog nieuwe fuseekogels, draagarmrubbers, uitlaat, middenaslager (cardan-as), hardyschijf, spiraalveren, waterpomp, motorsteunen, beide koppelingscilinders, etc etc. geplaatst. Dit heeft ertoe geleid dat de auto tot op heden als nieuw rijdt. Helaas begint de roestduivel ook toe te slaan en eigenlijk was ik van plan dat ook nog stevig aan te pakken. Maar goed, na enig wikken en wegen besloten een andere auto te kopen. Eerst nog naar andere merken (BMW Touring, VW Passat Variant) gekeken, maar de BMW is niet echt mijn ding al reed die wel naar behoren en de Passats vind ik van erbarmelijke bouwkwaliteit (een verkoper demonstreerde hoe een niet goed sluitende deur eenvoudig "bijgebogen" kon worden zodat deze wel weer goed in het slot viel... kansloos. Toen was er wat mij betreft maar 1 ding mogelijk: vast blijven houden aan het oude en vertrouwde. Aangezien ik al 25 jaar (sinds ik 10 jaar was is dat) verknocht ben aan het model W201 was die keuze niet moeilijk.
Vrijdag kan ik de nieuwe aanwinst ophalen. En zal deze dan zeker aan jullie voorstellen. De oude blijft nog even, want ik speel met de gedachte de koppakking alsnog te repareren en het noodzakelijke laswerk te verrichtten om deze auto dan als winterauto te gaan gebruiken. De nieuwe aanwinst zou ik de pekel wel eens willen besparen...
Tot ziens!
190D 2.5 turbo automaat 1993