door Dirk-Jan » 14 feb 2010, 22:33
Een zelfde blok zit in mijn E36 T AMG.
De C36 AMG en de E36 AMG waren de eerste modellen die in nauwe samenwerking tussen AMG en Mercedes Benz ontwikkeld werden, en ook gewoon via de dealer besteld konden worden. Mijn E36 is dusals model besteld (1 van de slechts 58 T modellen, de later door eigenaren achteraf omgebouwde AMG's niet meegerekend). Daarvoor was AMG voornamelijk één van de vele tuners die achteraf Mercedes modellen opvoerde.
Pas later nam Mercedes de aandelen AMG over en werd AMG een dochteronderneming.
Ik ben zeer te spreken over het E36/C36 blok. Nu heb ik (zoals sommige misschien in het logboek op Mercedesforum.nl hebben gelezen) dit blok toen ik het kreeg ook zeer grondig onder handen laten nemen bij de AMG specialist Bert Stemerdink in Veenendaal. Blok draait als een zonnetje, eerst rustig warm rijden (tot de temp meter boven de 80 staat), daarna is het één groot feest. Boven de 3.000 toeren wijzigt de stand van de nokkenas, en krijgt de motor een mooi racy karakter, zeker in combinatie met een originele AMG uitlaat en Eisenmann einddemper.
Mocht je een dergelijk blok in een W201 willen bouwen, dan komt daar heel veel meer bij kijken. Denk aan stuurcomputer, dashboard (snelheidsmeter), etc. En in ieder geval een onderstel/remsysteem afgestemd op het vermogen. Ter indicatie: onder mijn S124 werd door Mercedes/AMG de wielophanging en het remsysteem van de SL600 en 500E gemonteerd...
W201: 190E 2.0 Automaat 1983 (van mijn vrouw)
S124: E36 T AMG Automaat 1994
W116: 280S 1977