deze topic kan afgesloten worden. ik heb inmiddels de remmen rondom compleet vervangen m.u.v. de handrem schoentjes.
de problemen die ik tegenkwam waar veel tijd in ging zitten:
1) borgschroefje om de schijf op z'n plaats te houden brak af bij de voorwiel. het uitboren kostte mij 4 boortjes en 1 schroevendraaier en ruim een uurtje pielen.
2) de achterschijven kreeg ik er niet makkelijk af. de handremschoentjes bleven hangen maar dat snaptje ik eerst niet. op een gegeven moment ben ik flink gaan trekken en rukken aan die schijf en lag op een gegeven moment, met de schijf in mijn handen en van de auto af, op mijn rug. gelukkig lag er geen gereedschap.
3) het verwijderen van de klauwen was een ramp. ik kreeg de bouten niet los omdat ik niet het juiste gereedschap had. ik kon niet genoeg 'hevel' maken. als je begrijpt wat ik bedoel. ik heb van iemand een stalen buis geleend en die over de steeksleutel gehangen en toen lukte het wel. maar moet toch intelligenter kunnen?
opvallende dingen die ik tegenkwam:
1) de klem waar de pinnen in zitten voor de achterklauwen waren was bijna weggeroest.
2) de cylinders en de achterblokken waren aan elkaar vastgeroest (ik heb er nu vet tussen gedaan).
3) de klauwen, vooral achter, waren zeer vies en er zal veel aangekoekt spul en met name links achter. waarom daar het zo erg was kan ik niet verklaren.
4) het rubber tussen de cylinder en de klauw is ietsjes beschadigd. volgens mij kan dat (nog) geen kwaad. zie ook de foto hieronder.
hopelijk heeft iemand hier wat aan. ik wil iedereen bedanken voor alle tips. zonder die tips was het niet gelukt!
lang leve dit forum. hoera, hoera, hoera!

- klauw achter nog niet schoongemaakt
- 20120908_101706compressed.JPG (173.19 KiB) 966 keer bekeken