In 1990 heb ik afscheid genomen van benzinemotoren
Wellicht en mede door het feit dat ik met mijn oliebranders nooit noemenswaardige pechgevallen heb meegemaakt (een lekke band en lege tank noem ik niet noemenswaardig. . . nou noem ik het toch

), was mijn Ford Escort RS mk3, de laatste gas-guzzler en tevens laatste pech geval, maar wel een opmerkelijke

- RS1600. Snel, maar dorstig
- RS1600i_MK3.jpg (65.74 KiB) 2904 keer bekeken
Het wiellager rechts achter werd muzikaal en was vervangen door 'de' Ford garage in Amsterdam en ik verbleef het aansluitende weekend in Friesland. s'Zondagsavonds met gezwinde spoed (dat kon toen nog

) naar A'dam voor de huisreis. Ter hoogte van Lelystad begon het wiellager wederom als een hitsige walvis te klinken en mijn conclusie was dat 'de' Ford monteur de asmoer (en dus het lager) iets al te enthousiast had vastgedraaid en mijn verse lager wederom voor vervanging in aanmerking kwam
Voor de zekerheid even langs de kant en mijn vermoeden werd voelbaar bevestigd door een velg die aanvoelde alsof de verwarming brandde. Auto opgekrikt en voor de zekerheid de asmoer een tikje losgedraaid en de hoop dat verdere warmte-ontwikkeling uit zou blijven.
Nu ruim onder de maximum snelheid doorgereden naar A'dam. Het walvisgeluid ging echter van gezang naar geklaag en ik was blij de afslag Diemen te nemen. . .bijna thuis.
Onderaan de afslag bocht naar links en de knal, het gevoel alsof je een schop kreeg, gecombineerd met de plotseling hele vreemde afstelling van de koplampen, voorspelde niet veel goeds.
Was wel blij dat het bij deze snelheid gebeurde
Het wiel stond onder een hoek onder de auto en bij het opkrikken viel het complete wiel met as en remschijf onder de auto vandaan. De remolie lag te sputteren in de withete velg. De as was als op een draaibank, waarschijnlijk door splinters van het kapotte lager, doorgeslepen.
Lang verhaal .. kort verhaal: Garage wast handen in onschuld, korte zuurstofbehandeling genomen na de offerte van de reparatie en vervolgens met een maatje, die met een complete achterpoot van een sloop RS aan kwam zetten, op de parkeerplaats van de Ford garage de hele achterpoot omgewisseld. Kosten fl. 180,=
