door Musicman » 30 jun 2012, 13:19
NIEUWE ONTWIKKELING!!!!! RAADSEL OPGELOST!
Nou ja, het moet dan maar..... Daar sta je dan met je broek omlaag. Foutje gemaakt door ondergetekende!
Zoals ik gezegd had, heb ik de NTC-weerstand éénzijdig losgenomen en heb er toen een weerstandje van 10K tussen gesoldeerd, zodat de unit moest "denken.." dat-ie op de Noordpool stond!
Zoals in m'n laatste bericht gemeld, had deze ingreep geen enkel succes en ging het lichtje weer braaf na ruim 2 seconden uit.
Heb vandaag het apparaat nog eens zorgvuldig nagekeken en wat blijkt? Ik heb bij het de-solderen met litze een naburig
soldeerpuntje van een andere weerstand ook van soldeer beroofd en dat punt zat gewoon los! Over het hoofd gezien!
Shame on me.
O.K. Snel weer dichtgevloeid en unit met 10K in serie met de NTC opnieuw aangekoppeld.
En zie hier: Nu blijft het lampie dus wél aan. Voor de poolstreek natuurlijk. Wel zo'n 20 seconden.
Rest me nu alles fijn te tunen op de beste waarde. Misschien een NTC van iets hogere waarde. Zal eerst nog proberen met de standaard NTC van 1K, want ik heb de 100mfd elco die was teruggelopen tot 70 mfd eerder al vervangen en misschien is dat wel voldoende voor de correctie.
Anyway, het lek is boven water en ik rapporteer nog wel voor eenieder met dit probleem wat de meest geslaagde aanpak is om alles weer piekobello te krijgen!