Gistermiddag ben ik eens aan de slag gegaan met de stoelverwarming, maar dat valt nog niet mee. Het probleem is dat een enthousiaste hobbyist er voor mij ook al mee aan de slag is gegaan. Het kabelwerk is daardoor een beetje een puinzooi geworden. Bij de bijrijdersstoel werkt de verwarming wel; de leds op de schakelaar gaan branden en ik hoor relais klikken onder de mat. Bij de bestuurdersstoel gebeurt dit beide niet. Ik heb de schakelaars omgewisseld, die lijken het beide te doen. Daarna ben ik eens onder de mat gaan kijken. Hier lopen aardig wat kabels met veel elektrotape. Ik trof o.a. aan: een los auto-relais (zwaar ingetaped, geen spanning), twee 'gewone' relais die verbonden zijn met een diode (zwaar ingetaped, staat ook spanning op), een zekering aan een kabel (zwaar ingetaped, geen spanning) en een klein zwart kastje met een Mercedes logootje erop. Waarschijnlijk de relais/schakelunit die het normaal hoort te doen. Aan de rechter zijkant van de stoel , ter hoogte van de armsteun, steekt bovendien een 5 (dacht ik) polige stekker met rubberen slangetjes eraan uit (kleuren blauw, rood etc.). Ik heb geen idee wat die stekker daar doet of waar die in moet. Als laatste zitten er onder de stoel zelf ook nog een tweetal connectors, die gewoon verbonden zijn.
Tja, mijn vraag ligt waarschijnlijk wel voor de hand: waar begin ik? Ik ga er vanuit dat het Mercedes-kastje niets doet en dat de vorige eigenaar die heeft vervangen met losse relais o.i.d. Helaas werkt dat dus ook niet. In principe heb ik geen dingen gevonden die overduidelijk kapot zijn of niet werken, behalve de losse connector in de zijkant van de stoel. Het vreemde daarvan is dat ik echt geen connector in de buurt kan vinden waar deze in zou kunnen/moeten.
Heeft er toevallig eerder iemand met dit bijltje gehakt of heeft iemand een schema van hoe de werkende schakeling zou moeten werken? Dan ga ik wel eens rondprikken met mijn multimeter en kom ik denk ik een heel eind.
Voor zover ik kan zien zijn er geen zekeringen kapot en zitten alle zekeringen er ook gewoon in.