Hallo forumleden,
Ik wil in de komende weken een Mercedes 190 aanschaffen. Nu kom ik 4 bakken, 5 bakken en automaten tegen. Graag zou ik willen weten wat het verschil is tussen deze bakken. Globaal weet ik het natuurlijk wel, maar pik heb iets meer detailkennis nodig om een goede keuze te maken.
Daarom de volgende vragen.
Verschill tussen 4 en 5 bak. Is het kleinste tandwiel van de 4 bak van het zelfde formaat van de 5 bak en het grootste even groot? Oftwel zorgen ze in de 1 en in de 5 voor dezelfde toeren en zitten er alleen meer stappen tussen, of is die 5e versnelling ook echt een toevoeging voor op de snelweg? Is het een groter verzet en is de motor daardoor rustiger?
De automaat, heeft die 5 standen (versnellingen) of 4? En zijn daar de tandwielen even groot van als bij de handgeschakelde versie? En hoe vertaalt zich dat naar weggebruik.
Ik hoop dat mijn vraag zo duidelijk is. Ik merk dat ik naast de techniek ook een aantal vragen gesteld heb die eerder onder het gebruik / gedrag van de auto vallen dan onder de techniek, maar aangezien ze daar 1 op 1 aangekoppeld zijn, hoop ik dat de vragen toch in de deze rubriek kunnen blijven staan.
Martin