Ik zal me gelijk even voorstellen.
Ik ben Serdar, ben 23 jaar jong en rijdt ongeveer een half jaar rond in een 190E 1.8 uit 1994. Zal wel een 93 model zijn maar is in 94 op kenteken gezet. Een van de laatste. Vind ik wel iets hebben.
Nou heb ik het volgende probleem. De auto wil niet aanslaan.
Tijdens een ritje viel hij uit. Dit gebeurde 2x eerder. Het probleem is dat de brandstofpomp na het uitvallen niet meer werkt bij het omdraaien van het contact. Dit doet hij normaal gesproken een seconde of 3 lang en kunde daarna starten. Dit heeft zich dus 2x voorgedaan. Later op de dag startte de auto wel weer en alles leek normaal.
Maar nu is hij helemaal dood. De pomp wordt niet meer aangestuurd.
Nou heb ik de volgende dingen gedaan:
-Andere brandstofpomprelais geprobeerd -> geen succes.
-Alle zekeringen doorgekeken, waren allemaal goed.
-Contactpuntjes 7 en 8 (30 en 87) met elkaar verbonden -> geen succes.
Met het relais (met een 10A zekering erop) wat tussen de brandstofpomprelais en de ECU bevind is ook niks mis mee.
Ik heb daarna 12 volt op de brandstofpomp geknald en dat ding werkt gewoon. Ik heb nu als oplossing een kabel vanaf de accu naar de brandstofpomp getrokken met daartussen een schakelaar. De kabel loopt via het interieur en langs de deur/dorpel omlaag naar de pomp. Beetje beunhaas praktijken maar het werkt wel.
Ik heb daarna metingen verricht. Bij de contactpuntjes van het relais komt gewoon spanning binnen (30 en 15). Het relais tikt ook gewoon bij het omdraaien van het contact. Nou denk ik dat er tussen het relais en de pomp iets niet in orde is. Ik denk zelf dat het om de plus draad gaat. Als ik alleen de plus van de doorgetrokken kabel gebruik en de massa van de pomp zelf, dan werkt het ook gewoon. Met de massa die aan de pomp hangt is dan niks mis mee.
Er komt dus geen spanning bij de pomp.
Nou wil ik weten of er iemand van jullie ervaring hiermee heeft. Zit er tussen het relais en de pomp nog een zekering? Zo ja, waar ergens? Ik heb alleen kunnen kijken hoe de kabel ongeveer vanaf de pomp naar het relais gaat. En kan het kwaad om met de doorgetrokken kabel de pomp aan te sturen? Ik kan tenminste op die manier mijn bolide nog gebruiken.
Zijn er ook bijvoorbeeld trucjes om het probleem een beetje te achterhalen ?
Alvast bedankt.