Mercedes W201 lees: 190 - 2 Ltr, Motor=benzine-carburateur- 90 pk uit 1983.
Dag, heb mij een tijdje terug pas voorgesteld, en aangegeven dat ik aan mijn nieuwe aanwinst zou gaan "klussen", in April-Mei.
Maar nu ik er een paar weken in gereden heb, beginnen mij toch wat vervelende zaken op te vallen.
Ik ga denken aan een miskoop. -Auto via mijn schoonzoon kunnen kopen, die dacht dat hij zijn schoonvader, een zeeeeer groot plezier zou doen, voor niet te veel geld. En ik was ook echt in de wolken met deze oldtimer. En geen belasting!! Ik heb in één maand tijd al voor 300 euro getankt voor een miezerige 1500 km. (ik reed een oude opel kadett diesel, 1 op 18!) da's de helft minder!!
Er waren wel wat aandachtspunten, zoals roest, maar op de brug gezet- voor een nieuw stuk uitlaat - zei de monteur dat de auto er van onderen zeer redelijk uitzag, gezien zijn leeftijd.
Ik blij.
Maar sindsdien, ik ging natuurlijk erg goed opletten onder het rijden, begonnen mij steeds meer zaken op te vallen.
Ik zal proberen ze te benoemen.
Als ik harder rijd als plusminus 80 km per uur, gaat de auto "zwabberen". D.w.z. hij trekt niet- zoals bij een uitlijnprobleem- naar links of rechts, maar het voelt aan alsof er van links een windstoot komt, en een seconde later zo'n zelfde windvlaag van rechts. En dat konstant.
Doordat er -volgens mij - ook wat te veel speling op het stuur zit, ben ik dus konstant aan het corrigeren, waarbij ik ook de witte streep soms raak. Ik denk dat als je achter mij zou zitten, je zeker weet dat ik gedronken heb. De enigste die drinkt is de W201! 1 op tien. Ik voel mij -en mijn vrouw ook- zeer onzeker en zelfs onveilig op de snelweg.Het rijdt voor geen meter! Het voelt klote!!!
Een week of twee terug begon mij een soort gekraak rechtvoor op te vallen, waarna ik tot de conclusie kwam- met dank aan ons forum- dat het hoogtswaarschijnlijk een fuseekogel is die piept en kraakt. -ook als ik lanzaam achteruit rijdt met uitgedraaid stuur, bijv. voor inparkeren maakt ie rechtsvoor een verschrikkelijk kraken-schurend geluid..niet altijd..-
Ook als de auto stilstaat, en ik aan het stuur draai, gaat de kraak-piep verder.
Als ik op de rechterkant de auto indruk, hoor je de kraak. De ene keer wat erger als de andere keer, maar het gaat niet meer weg, ook niet na de nodige w40!
Maar het is geen zootje daaronder, weinig speling, en voor APK normen nog toelaatbaar volgens die monteur.
Achterin de kofferbak kan ik goudvissen kweken, waarbij ik voor de oplossing het hele forum afgestruint heb, en alle geboden oplossingen wat betreft lekage op mijn auto van toepassing kunnen zijn. - de auto heeft wel een tik gehad achter van een VW Polo.- waardoor ik ook ga denken aan schade aan de achteras en kofferbak-lees: uit het lood of zo- als dat kan van een niet te grote aanrijding achter. Denk ook aan dat zwabberen...
Ook de lekkage zou hiermee van doen kunnen hebben misschien...
Dan nog wat- stuk of 10- andere oplosbare probleempjes, bijv een handrem die niet echt remt, automatische antenne die zegge en schrijve één keer omhoog en omlaag is gegaan en daarna de geest gaf, radio krijg ik niet meer werkend, ook niet met andere - vaste antenne, doorgezeten stoelen, achterbank die losschiet, gordelspanner achter werkt niet, als ik- net als vanmiddag met open raam kan rijden- en een lange bocht naar rechtmaak om bijv. in te gaan voegen op de snelweg, hoor ik opeens een tik linksvoor, alsof er iets tikt in het wiel, lijkt op een grote spijker in de band of zo.., maar ik zie niks bij nadere inspectie.
Hij start koud als de nete, behalve als de motor warm is, en zeg 15 minuten stilstaat, dan wordt het een 3-4 keer proberen, waarna de motor haperend aanslaat.
Jongens, mijn verhaal wordt te lang- en vermoeiend misschien, maar komt er op neer dat ik steeds meer het gevoel krijg dat deze oldtimer een gebed zonder end wordt. Mijn financiën kennen wél een end...
Maar ik was zo blij, alsof ik mijn eerste auto kreeg.!!
Wil hem eigenlijk niet kwijt, en misschien te snel de handoek in de ring gooien.
Hoop eigenlijk op wat goede adviezen van Mercedes kenners zoals hier op dit forum.
Voor zover dit kan natuurlijk, zonder de auto te zien en te voelen...
En vooral, het belangrijkste, het onveilige gevoel op de snelweg. Dat zou als eerste gemaakt moeten worden.
Maar bij wie, en wat kost dat enz.
Hoop toch wat adviezen te krijgen , waarbij bij voorbat mijn hartelijke dank.
Groeten voor nu,
Matheus uit Den Bosch.