door Carmad » 14 maart 2012, 00:04
Als bij mij de temp. een klein stukje boven de 100 graden komt dan slaat de fan aan, vermits mijn motor niet meer echt een topper is en duidelijk wat olie verbruikt bij een temp. waarbij de fan aanslaat wil ik de temp. verlagen met het oog op de zomer. Vandaag heb ik de thermostaat vervangen en ik moet zeggen dat dit een beetje geholpen heeft, de temperatuur gaat nu langzamer richting 100 graden bij stationair draaien voor een stoplicht of een file. Een andere mogelijkheid om de temperatuur binnen de perken te houden is het monteren van een zender die de fan eerder laat aanslaan, bijvoorbeeld vanaf 90 graden. Orion maakte mij hierop attent en die zenders zijn inderdaad te koop via e-bay. Ik ben er alleen nog niet achter welke zender echt compatibel is met mijn wagen, maar daar kom ik nog wel achter...
Indien de radiator echt oud is,(deze hoeft nog niet te lekken of broos te zijn), kan het ook zo zijn dat deze ergens verstopt is. Dit is te controleren wanneer de motor heel goed warm is gedraaid door te voelen waar de radiator mogelijk wat lauwer aanvoelt in plaats van heet (pas op dat je je niet verbrand), dat kan een indicatie zijn van een slecht werkende thermostaat of een verstopte radiator.
Zelf probeer ik dus zo'n zender te pakken te krijgen en ga ik ook nog de radiator vervangen.
Gr,
luc
Een ster brengt je altijd weer thuis