Zoals jullie weten heb ik ook een W123 250 met een Solex 4A1 carborateur. Deze carborateur staat bekend als complex en lastig af te stellen.
Zoals in een ander topic beschreven ben ik naar Monschau geweest met Opa Pierre. Hier voor even de W123 gechekt en wat bleek de bougie van de 1e cilinder was compleet verbrand, de electrode was verdwenen en de condensator was stuk. 6 nieuwe pitten gekocht er in en rijden maar, geweldig maar, daar is het probleem niet mee opgelost.
Na de goede raad van Hans Mercedes die mij melde dat de M123 motor in W123 te schraal stond afgesteld waardoor hij te weinig benzine krijgt.
Ik heb nog nooit het CO gehalte gezien van mijn W123 en Hans kon mij dit bieden. Hij is namelijk van beroep automonteur.

Dus ik naar Hans Mercedes met een klomp lood in mijn schoen, of dit wel goed kwam.

Na een paar bakken koffie krijgen we in de gaten dat Hans Mercedes en ik meer dan 1 hobby gemeen hebben haha best gaaf is dat!:) Dat werd een gezellige zaterdag middag. De klok tikte verder en in eens moesten we haast maken. Hub naar de garage en de apperatuur aangezet en de CO thermometer in de kont van de W123 250. Hans Mercedes bouwde het luchtfilterhuis er af en bekeek de Solex-4A1 carborateur, Hans ging glimlachen en het hart van een rasmonteur ging open. Hans Mercedes heeft in het verleden ook zo'n carborateur gehad, maar dan op zijn BMW E21 320 6 in lijn. Dus dit benzine infuus genaamt Solex 4A1, is voor Hans Mercedes gesneden koek.
Wat ik uit Mercedes-Benz & BMW kringen hoor, is dat je niemand aan een SOLEX-4A1 mag laten zitten als hij er niets van af weet. Dus alleen Hans Mercedes mag er aan komen.

En die Hans meten met die CO Meter en wat bleek ik had en CO waarde van 0,300 als of er een katalysator onder zat, en die zit er echt niet onder!


Hans Mercedes dook in het CO-waarde argief en daar was af telezen minimaal 0,500 en maximaal 1,200.
Hans Mercedes pakte zijn toverstaf ook wel schroevedraaier genoemd. En ging vakundig te werk en de waarde via 2 afstelschroeven werd 0,800 á 0,900 CO. Volgens Hans was de M123 250 in vooronder van de W123 zo perfect afgesteld.
Hans Mercedes ondekte nog een kapotte mechanische branstofpomp die motorolie lekt, hier over later meer.
Zo terug naar het huis van Hans Mercedes en ik voelde al dat het werkte meer motor vermogen bij een laag torental. Na nog een tijdje bij Hans gezellig te zitten keuvelen over onze hobby's weer richting Den Haag. Nu kon ik 45 minuten genieten van het werk wat Hans Mercedes had verricht. Ik zat binnen no time op de 140 waar hij normaal wat langer over doet en de trek kracht ook toe genomen geweldig.
De souplesse die de M123 heeft meegekregen van Daimler-Benz AG is weer helemaal terug. Ik heb 4 jaar met een te schraal afgestelde carborateur gereden.



Maar nu is het goed. En Hans Mercedes is mijn Engineer of the Year!:cheer:
1: [img size=533]http://www.w201club.nl/images/fbfiles/images/02-34e56cb88a9bdefab15c351280239297.jpg[/img]
2: [img size=500]http://www.w201club.nl/images/fbfiles/images/carburador_solex_4a1_600_3d92fa7656_3.jpg[/img]
3: [img size=500]http://www.w201club.nl/images/fbfiles/images/carburador_solex_4a1_600_957fbc0994_3.jpg[/img]
4: [img size=500]http://www.w201club.nl/images/fbfiles/images/carburador_solex_4a1_600_20268382_3.jpg[/img]
6: [img size=640]http://www.w201club.nl/images/fbfiles/images/solex_4a1_sehrfrh_1.jpg[/img]
7: