Nog maar even een reactie hoe het is gegaan.
Het onderplaat van mijn diesel is vrij klein, loopt tot de vooras vanaf de bumper. Daarachter zit een langere, maar die hoeft er niet uit. De vier schroefjes waarmee hij vastzit, bij mij zaten er nog maar drie in, kun je vanaf de voorkant losmaken en dan is hij eronderuit. Dan haal je het deksel van het filterhuis en laat het filter zitten, dan loopt de olie vanuit het filterhuis naar het carter. Vervolgens de olieopvangbak eronder en dan kun je van boven af bij de aftapplug. Je hoeft er dus niet onder te gaan liggen hiervoor. Terwijl de oude olie eruit liep heb ik de onderplaat even met remmen reiniger weer een beetje toonbaar gemaakt aan de binnenkant en toen dit mooi genoeg was de plug met nieuwe ring er weer in. Het oude filter eruit, deze was inmiddels mooi uitgelekt, nieuwe erin, deksel met nieuwe o-ring er weer op en de olie erin. Het geeft geen zin een eerst halve liter olie in het filter te gooien, zoals sommigen wel beweren, want zolang het deksel niet op het filterhuis zit loopt de olie er weer net zo hard uit, het carter in, zonde van de moeite. Motortje gestart en rustig stationair wachten tot er weer oliedruk is, vervolgens plaat er weer onder en in een half uurtje klaar. Goed te doen zelf.
Wat mij wel verbaast is dat er maar vier liter olie uit kwam, het oliepeil lampje brandde wel zo nu en dan, maar als ik met de stok peilde zat het peil altijd nog ruim boven het minimum. Heeft iemand dit ook al eens gemerkt? En wat moet ik geloven, het lampje of de stok? Ik neig naar de stok...
@spaansen ik heb je auto gezien. Ik ben maandag even door de straat gereden en ik zag hem staan, wel een nette auto, maar het is niet mijn ding zo'n 16V

, liever een "gewone".