door Watahyahknow » 25 feb 2012, 13:57
probeer de motor vast te zetten met de zuiger van de cylinder waar je aan werkt in de hoogste stand , bijvoorbeeld met een stukje gereedschap waarmee je de starterkrans kan vastzetten , mocht de klep dan omlaagvallen blijft hij in ieder geval in de geleider zitten en kun je hem waarschijnlijk met een fietsspaak of stuk ijzerdraad door het bougiegat weer omhoog duwen zodat je het uiteinde van de klep kunt vasthouden terwijl je de druk er weer opzet , als de klep in de cylinder valt zal je alsnog de kop moeten demonteren
gebruik met het hermonteren van de nokkenas en klepstoters een dikke laag molicoat op de delen waar metaal op metaal komt en laat de motor na het starten even op toeren draaien , normaal slijten de nok en de zitting over tijd op elkaar in , het risico na het vervangen van een van de twee delen bestaat dat de nok extreem snel slijt door een verkeerde passing omdat het vulplaatje blijft steken of omdat de onderdelen even geen olie krijgen en dat gruis tast in no time de rest van de motor aan
nu zal dat bij Mercedes wel meevallen maar heb dat bij chevrolet en opel vaak meegemaakt en gezien
een ander truukje is om inplaats van perslucht een dun touw te nemen wat door het bougiegat past daarmee de ruimte boven de zuiger te vullen de zuiger omhoog draaien tot het touw vast zit tussen de kop en zuiger en dan aan het werk gaan , wel oppassen dat je de klep niet kromdrukt
je moet als je de klepseals monteert wel het meegeleverde dunne plastic buisje/montagehulpje gebruiken , dit voorkomt dat het afdichtende randje stukgaat op de randjes in de klepsteel waarmee de klepspietjes worden vastgehouden
en geef na het instaleren van de klepveerspietjes en het verwijderen van de veerspanner de klep een tik met de hamer , als de spie niet goed in z'n richeltje vastzit komt ie er dan meestal uitzetten .... geeft een beetje meer zekerheid
hier zie je het proces voor een chevrolet v8 motor , waarschijnlijk gebruik je hetzelfde gereedschap