Beste w201forum mensen,
Ik zal mij even kort voorstellen: Carlito uit Zuid Holland, 20 jaar en momenteel Mazda-rijder.
Ik ben opzoek naar een Mercedes 190. Nu rij ik in een Mazda 323 Fastbreak uit '99. Indertijd heb ik deze gekocht bij de dealer waar ik werkzaam was. Is nooit mijn droomauto geweest, maar ik werkte daar, het was een leuke eerste auto, goedkoop onderhoud enz.. Inmiddels werk ik daar al een tijdje niet meer en vind ik het tijd voor weer eens wat nieuws (althans ouder dan de 323 waarschijnlijk maar oke ).
Een Mercedes is dan ook altijd wel een auto geweest die ik erg graag zou hebben. Gezien ik geen enorm zware en supersnelle Mercedes wil, voldoet een 190 prima aan mijn eisen. Daarbij vind ik het een ontzettend mooie auto.
Nu komt de vraag, wat voor 190 zou ik naar moeten kijken?
Waar doe ik goed aan een benzine of een diesel? Mocht het een diesel worden, moet hij wel wegenbelasting vrij zijn, anders rij ik hier niet genoeg voor (zo'n 5000 km op jaarbasis). Ik heb gezien dat de diesels niet bijzonder snel zijn, maar dit hoeft van mij ook niet. En in hoeverre zijn deze echt irritant langzaam?
Mocht het een benzine worden hoeft hij dus niet per se wegenbelasting vrij te zijn, de modellen van rond 1992 spreken mij dan wel aan. Klein onderhoud kan ik goed zelf, maar ik ben geen monteur.
Voor de uitvoering wil ik er qua comfort niet op achteruit gaan (lees airconditioning en elektrische ramen voor) Ik wil heel graag een automaat, dit heb ik nu niet, maar ik heb in genoeg Mazda automaten gereden om te kunnen zeggen dat dit toch wel erg fijn rijdt, ik verwacht dat een Mercedes automaat dan ook nog fijner zal rijden. Verder is er een aantal opties wat mij wel aanspreekt:
- Schuifdak
- Elektrische ramen achter
- Lederen bekleding
- Originele Mercedes velgen (mogen die putdeksels zijn, maar ook de 8 gaats velgen)
- Graag een donkere kleur, liefst zwart. In ieder geval geen wit of rood.
Ik zie er veel die een bakje onder de middenconsole, achter de versnellingspook hebben en ik zie een aantal dat een doorlopende middenconsole heeft, vaak met hout bekleed. Ik weet niet of jullie begrijpen wat ik bedoel, maar de doorlopende console vind ik het mooist. Welke uitvoeringen hebben dit en welke niet, of heeft dit met bouwjaar te maken?
Tot slot had ik nog een vraag voor wat betreft de audio: Ik heb gelezen dat er zowel voor als achterin 10cm luidsprekers in gaan. In hoeverre is hier een goed geluid uit te halen, of zijn er oplossingen die het interieur van de auto visueel niet aantasten. Ik ben een fan van goed geluid, en dan doel ik niet op dikke versterkers en subwoofers. Het hoeft niet hard, maar wel goed en het moet origineel blijven. Ik wil er ook geen kermisradio in, origineel Mercedes zou mooi zijn. Kan er bijvoorbeeld een radio cd speler uit een W202 in?
Een hoop is natuurlijk ook achteraf in te bouwen, dus ik hoef ook niet per se eentje waar al mijn wensen in zitten.
Ik hoop dat jullie advies voor mij hebben, zodat ik hier zeer binnenkort een mooie W201 kan showen.