Ik denk dat het niet de spanner is die rammelt maar dat je het dempertje bedoelt.
Toevallig ben ik eergisteren ook vol goede moed aan dit klusje begonnen.
Nieuw dempertje gehaald bij de MB-dealer, motorkap open, hoe moeilijk kan het zijn dacht ik. Even 2 boutjes losdraaien en klaar is kees. Maar helaas de onderste bout krijg je er niet uit zonder het een en ander te monteren.
Ik kreeg het niet voor elkaar en ben naar autobedrijf HCS gereden. Daar werd het klusje in 20 minuten geklaard en toen ik daar zag hoe het moest leek het redelijk eenvoudig. Maar dat is met alles als je eenmaal weet hoe het moet.
Ik heb staan kijken en als ik alles goed onthouden heb moet je het als volgt kunnen doen.
Eerst moet de ventilator er af gedraaid worden. Die zit met 1 bout vast. Als die goed vast zit heb je een speciaal stukje gereedschap nodig om de poelie vast te zetten.
Nadat de ventilator los is kun je de plastickap verwijderen waardoor je werkruimte hebt.
Nu moet je de multieriemspanner ontspannen (grote schrovedraaier in het gat steken en naar rechts kantelen) Vervolgens de multieriem los maken. Dan moet je een van de spanrollen er af draaien (zit weer met in bout vast) en dan kun je het stukje metaal waar de demper aan vast zit zodanig kantelen dat je de bout wel langs het vliegwiel kun losdraaien.
Ik hoop dat je zo een beetje begrijpt wat ik bedoel en dat je het alsnog voor elkaar krijgt.