Ik heb nog een update op dit verhaal:
Sinds dat de automaat na een lange rit het weer normaal was gaan doen, heb ik zo'n 5000km probleemloos gereden. Ik moest nog een keer terug naar de automaatspecialist om olie+filter te laten vervangen, dus ik had vorige week een afspraak gemaakt voor vandaag.
Typisch, maar afgelopen weekend ontstond er nieuw probleem: bij rustig rijden in de stad zou hij normaal bij ongeveer 50-60 km/h opschakelen naar 4, echter dit deed hij niet. Hij ging uit de 3 en kwam zo'n beetje in het 'niets' terecht. Als je dan de pook op stand 3 zette, pakte hij gewoon de 3 weer op, maar daarna terug naar D gaf weer hetzelfde: toeren in het luchtledige.
Als je vanuit de 3 stevig doortrok naar 70/80km/h (bijvoorbeeld oprit snelweg) pakte hij de 4 wel. Na de snelweg weer terug in het stadsverkeer deed hij het dan weer goed, maar bij een volgende rit weer niet.
Ik kreeg natuurlijk al visioenen van een versleten voering, dus was er niet helemaal gerust op toen ik hem vandaag naar de automaat-garage bracht.
De olie bleek behoorlijk vuil te zijn, maar toch ook weer niet pikzwart (had nog wat kleur). Hij rook ook normaal. Het filter zat flink dichtgeslibt, zelfs zo dat de filteropening een beetje naar binnen gezogen werd (hoe dit precies werkt, weet ik niet, ik schrijf gewoon op wat de monteur mij vertelde). Op de foto zie je in de ronde opening hoe het filter een beetje naar buiten stulpt en je ziet wat drab in de sleuven zitten, gelukkig geen stukken voering gezien. Het carter was verder ook schoon.

- automaatfilters.jpg (297.91 KiB) 5818 keer bekeken
Op de weg naar huis schakelde hij weer prima, maar dat was maar een klein stukje. Hoe het verder gaat zal met de kilometers moeten blijken. Deze garage adviseerde in ieder geval iedere 50k ATF+filter te vervangen, denk dat ik dat advies maar ga opvolgen
