[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 379: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4827: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4829: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4830: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4831: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
Hoe is jullie liefde voor de W201 gekomen ? : Andere dingen W201 en andere C-Klasse

W201Club.nl

Alles over de Mercedes W201

Het is nu 01 mei 2025, 23:36

Hoe is jullie liefde voor de W201 gekomen ?

Praten/kletsen over andere dingen in het leven

Hoe is jullie liefde voor de W201 gekomen ?

Berichtdoor Kennytuning » 18 dec 2011, 16:06

Ik denk dat er zo nog geen topic is ?
bij mij zit het zo : (lang verhaal)
toen ik 9 jaar was hadden we een W203 , ik vond het toen maar niks ... Mercedes was voor oude "bompa's" ik hield van tuning wagens (petjes :P )
toen deed mijn stiefvader op een gegeven moment de W203 weg ... En toen ben ik hem gaan missen (de W203) en toen vertelde m'n stiefvader dat hij nog een W201 heeft gehad , beresterk ding (2.0D waar zijn ex - vrouw nog mee rond rijd ) . Toen reed ik eens mee in een W201 van de garage omdat onze W203 daar stond voor onderhoud
De typische diesel-sound , de simpelheid van deze wagen i love it <3 ...
Nu staat er sinds een jaar of 5 geen W203 meer , wel een sprinter en een Peugeot 308SW , wat is die 308 een rommelding nog geen jaar oud en nu al klaar voor de sloop
waar waren we , ah ! de eerste (en laatste tot nu toe ) rit in de W201 beviel geweldig , ik had toen ook een schaalmodelletje op schaal 1:24 van een 190E dat ik kapot gespeeld heb , uren aan versleten ! Tja , het virus heeft me vast het zal wel nooit over gaan zeker ?
Kennytuning
Diamant Boarder
Diamant Boarder

Roepnaam:
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: Nieuwer
Automaat: Nee
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen:

Re: Hoe is jullie liefde voor de W201 gekomen ?

Berichtdoor MB190 » 20 dec 2011, 13:05

Ik weet niet meer hoe oud ik precies was, maar mijn vader had een W201 190E 2.0 Helemaal zwart. Had 'ie bijna nieuw gekocht ( iets van 15.000km op teller ). Hij heeft hier tot 5ton ongeveer mee doorgereden. De eerste keer dat ik me kan herinneren, dat ik meereed in die auto was alsof we over de weg heen aan het zweven waren.

Later deed 'ie de 190 weg aan m'n oom uit Friesland, die er nog 3 ton heeft bijgezet. Ook daar kwam ik regelmatig, en ik wou elke keer weer een stukje meerijden met de Benz.
Toen m'n oom 'm weg deed, heb ik daar volgens mij 2 dagen heeeel chagrijnig gezeten :lol:

Daarna kreeg m'n pa een W124 300CE 24V. Wat een geweldig ding was dat. Helemaal zwart, de onderste lijsten heel donker antraciet.
Naast een W116 en nog veeel meer ( pa is ook Mercedes-gek ) kreeg 'ie bijna 2 jaar geleden een W126, ingeruild op de Clk, die weer ingeruild was op de S320 W220.

Toen reed ik een Astra en daarna een Colt, maar ik wist van mezelf dat ik een 201 moest hebben.

De eerste proefrit was een fiasco. Koppeling kapot, lelijk van buiten én binnen en noem maar op. Daarna nog zo'n 6/7 201 bezocht.

Toen belde pa dat 'ie ergens in Nederland stond, dat de auto er goed uit zag, of 'ie 'm moest meenemen.

Ja, doe maar he :P

Hij kwam aan met de Mercedes, en ik ben nog nooit zo blij geweest. En nu nog steeds. Ik ben zo blij dat ik 'm heb, ook al is het wel een beetje een probleem-wagen :cry: Maar elke keer dat ik er in stad, voel ik me de koning te rijk.

Voor mij is de liefde voor de 201 dus ontstaan door de liefde van m'n pa voor Mercedes. Zal wel genetisch bepaald zijn. Anders had ik nu een panda gereden, als ik de genen van moeders had :lol:
MB190
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 190E 2.0
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja

Berichtdoor VmaX » 20 dec 2011, 16:05

Voor mij heel simpel en niets nostalgisch :)

Mijn baan werd opgeheven en ik moest mijn leasebak inleveren :S

Dus zocht ik naar een nieuwe privé auto en ik zocht naar de combinatie rijplezier, betrouwbaarheid en lage kosten.
het internet afgestruint en de vele voors en tegens afgewogen en kwam op de W201 als oldtimer, maar toch modern, degelijk, maar toch gaaf, dure bak, maar toch laag in kosten :lol:
Toen ik Bloody Mary de 2.3 aantrof was het 'love on first sight' en van mijn voornemen om een auto technisch te onderhouden en te zien als vervoermiddel kwam niets meer terecht want deze bak wordt vertroetelt en kost me soms meer dan noodzakelijk :)

Deze W201 past mij als een fijne kalfsleren handschoen. 8-)
VmaX
Diamant Boarder
Diamant Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 190E 2.3

Berichtdoor MBSLC » 20 dec 2011, 17:40

Ik had al een SLC, dat was namelijk qua auto's mijn jeugddroom die uitkwam.

Dagelijks reed ik een renault 11 diesel grijskenteken, de SLC was voor zondags en vakantie.

Ik was altijd bang voor Mercedes als 1e auto, omdat de kosten van onderhoud me zo hoog leken. Als ik wel eens een taxi bestelde ( na het stappen ) vroeg ik altijd speciaal een Mercedes 190, en hoorde dan de chauffeur helemaal uit over de auto.Heb toen tegen mijn vriendin gezegd : we gaan er 1 zoeken, goedkoop ( zo'n 2000 gulden ), en als we hem niet ( meer ) kunnen betalen, doen we hem gewoon weer weg en koop ik wel een Renault 19 of zo, of een Renault 25.

Ik zocht dus een oude Benz , ging op zondag eens naar Volendam,een biertje op de dijk, waar het halve dorp MB rijdt, en Kirsten zag een oude W201 staan , toen we bij een garage tussen de hekken door stonden te gluren.

Gebeld, afspraak gemaakt, controle door mijn eigen garage, gekocht.
Mijn vriendin zei : ik zit als een vorst, en dat wilde ik horen, een soort vrijbrief om hem te kopen.
Heerlijk gereden, 4 bak, groen, welk jaar weet ik niet meer. 1986 denk ik.

Helaas totalloss gereden op vakantie in Oost-Duitsland, tegen een W210. Niet mijn schuld, en tegen de Duitse verzekeringsman gezegd dat ik 4000 DM ervoor betaald had, dat ze veel duurder waren in NL als in Dld, en ik kreeg keurig 4000 DM op mijn rekening !

Meteen weer een W201 gekocht uit 1989, 5-bak 1.8 E U9, antraciet/grijs,die toch minder lekker reed als die oude 4-bak,
2.0 liter. 2500 E voor betaald, en na 5 jaar weer weggedaan, omdat het afstellen steeds moeilijker werd, en er kwam roest .

W202 gekocht ( dacht dat dat een verbetering zou zijn ), 4500 Euro, vnl wegens de airco en modernere uitstraling.
Airco haast niet gebruikt, veel moeten vervangen, en vernellingspook schoot vaak uit de 1e versnelling, zeer irritant, zeker in de file. Reed op snelweg wel lekker en zuinig, eerlijk is eerlijk.

Natuurlijk spijt van m'n W201's , en uit kostenoverweging, rijervaringen en nostalgie weer een W201 gekocht,automaat, in Dld van de 1e eigenaar, 100.000 km aantoonbaar. Dat was in Oktober 2010, en heb nu net 11.000 km op de teller gezet in ruim 1 jaar. Hij kan dus nog wel even mee. Ben er, sinds teleurstellende ervaringen met de W202, en een weinig aanlokkende W210 ( roest en elektronica) , weer dolblij mee.
Als er ooit een volgende komt, wordt het weer een W201.
Mijn vriendin is er ook blij mee, wat dus geen discussies geeft, gelukkig.
En anders koopt ze maar wat anders.........

Lang leve de W201 : wat een kwaliteit en "verheven" gevoel geeft dat autorijden ! King of the road, net zoals vroeger met mijn Amerikanen....( Oldsmobile Omega en Firebird Trans-Am ).

Groetjes,
Richard.
STERREN STRALEN AAN DE HEMEL, STERREN STRALEN OP DE WEG !
MBSLC
Diamant Boarder
Diamant Boarder

Roepnaam:
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.

Berichtdoor Kaysem » 20 dec 2011, 19:41

Heb ik dezelfde fout als V-Max gemaakt. :woohoo:
Moest ook de auto inleveren en zocht iets betrouwbaar en redelijk goedkoop.
Rij er nog niet zo lang in maar tot nu toe is van voordelig rijden niet echt veel gekomen :oops:
Behalve als ik ga tanken dan he :lol:
Kom aardig wat dingetjes tegen die prijs aardig opdrijven waar bij de verkoop niet over gemaald werd.
Maar eerlijk is eerlijk rijden doet die perfect, valt me echt 200% mee hoe lekker relaxed je hier mee kan rijden.
En door de eenvoud kan je best een hoop zelf doen.
Is ook een beetje op leeftijd dus behandel je hem daar ook naar dus maak ik me niet zo druk meer in het verkeer.
Bij stress kan ik gelukkig dat andere beestje in de schuur eff pakken en laat ze allemaal me achterkant zien :mrgreen:
Kaysem
Expert Boarder
Expert Boarder

Roepnaam:
Bouwjaar: Nieuwer
LPG: Ja

Berichtdoor HansMercedes » 20 dec 2011, 20:19

De liefde voor het merk Mercedes zit er al heel lang in ,maar mijn toenmalige werkgever verkocht simca en peugeot dus zodoende was het voor mij voordeliger om een simca te gaan rijden . eerst een 1501 en later een 1301
Simca_1301_blue2.jpg
toen later als hobby ben ik BMW gaan rijden [kwam met een mazzel aan een 1602] die met schade bij een plaatwewerker stond met alle onderdelen er bij die vervangen moesten worden . nu had ik wat met de duitse degelijkheid dus deze maar gekocht .
250px-Bmw_02_2_v_sst.jpg
250px-Bmw_02_2_v_sst.jpg (38.36 KiB) 2189 keer bekeken
n een paar jaar heerlijk mee gereden voordat ik een 320 6 cylinder kocht . Ik vond de W201 altijd al een hele mooie wagen die eigenlijk voor de wat kleinere beurs gebouwd werd hahahahahah nou dat viel tegen ,maar je kocht wel een stuk duitse degelijkheid dus toen ik 12 jaar geleden mijn Benz zag staan was ik dus verkocht .was precies wat ik zocht 6 cylinder 5 bak airco en noem maar op . prijs was indertijd 15.000 gulden maar dat is de auto dubbel en dwars waard . wil hem nu dus nog steeds niet kwijt [is een stukje van me zelf gaan worden zo vertrouwd ] en heerlijk om mee te rijden . heerlijk classiek gevoel en degelijkheid want ik heb er werkelijk nog nooit grote mankementen aan gehad grt hans
HansMercedes
Diamant Boarder
Diamant Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 190E 2.6
Bouwjaar: 1989

Berichtdoor Freggle » 21 dec 2011, 17:52

ik zag m gewoon staan :D
The Best Mercedes A Man Can Get
Freggle
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Bouwjaar: 1985

Berichtdoor Spaansen » 21 dec 2011, 18:06

Me moeder heeft jaren een witte 190D gereden

deze heeft ze toen kunnen kopen doordat ze geld kreeg (letselschade ) een ongeluk in de bebouwde kom wij van rechts met een austin montego station en van links kwam een W123 met 70 a 80 op ons in!
gevolg W123 had kapote bumper en koplamp ,wij hadden de neus onder 45 graden moterblok lag los en aan de andere kant een lantaarnpaal in de auto :? ik blauwe plekken me moeder nekklachten

de 190D reed gewoon goed

ik kocht op me 18 een 190 2.0 4 bak , daarna een 2.3-16v deze verkocht ik en daar was ik toen ziek van en tranen ja
:oops: daarna een C280 W202 een hoop lol mee gehad maar roestig overal! deze heb ik vorig jaar weggedaan zonder spijt en ik had toen al weer een 16v gekocht waar ik nu mee rij

dus 3x een 190 en 1x W202

waarom: degelijk, snel , mooi int. vooral voor z'n bouwjaar (vergelijk maar eens met ander auto's) makkelijk en goedkoop in onderhoud
Spaansen
Diamant Boarder
Diamant Boarder

Type wagen: 190E 2.3-16

Berichtdoor KeesenMarie » 26 dec 2011, 20:16

Dit is nu mijn derde 190D,mijn eerste was van 1985nu ongeveer 12 jaar geleden ,deze heeft mijn vrouw helaas total los gereden.
Daarna weer een 190D uit 1992 wat een zeer mooie auto was borniet kleur,maar wilde eens wat anders .
Toen een W123 300D van1980 vier jaar in gestuurd,maar wilde toch weer terug naar een 190D.
Ik rij nu in een 190D van 1985 automaat,wat zeer goed bevalt ,de automaat rijd heerlijk.
Het zijn geen snellopers maar dat hoeft voor mij ook niet.
vr gr keesenmarie.
KeesenMarie
Gold Boarder
Gold Boarder

Type wagen: 190D 2.0

Berichtdoor Feyenoord4ever » 26 dec 2011, 20:31

Ik vond auto's wel leuk, maar was er zeker niet heel veel mee bezig, afgezien van normaal onderhoud (wasbeurt/poetsbeurt/regulier garagebezoek)

Pas nadat ik de W201 had aangeschaft is er meer diepgaande interesse in de auto, het merk en ook de "branding" ontstaan. Dat heeft vast te maken met het feit dat er nog zoveel oude Benzen rondrijden. Uiteindelijk is het ook een beetje de romantiek naar vroeger en dus naar mijn jeugd. De eighties waren tenslotte mijn tienerjaren en ik denk dat er meer forumleden zijn die kunnen beamen dat je tienerjaren je altijd bijblijven.

Enfin, mede door de info op dit forum, is bij mij het vuurtje aangestoken en vind ik het daarnaast ook een sport om een auto van 26 jaar die er eigenlijk nog puntgaaf uitziet, nog jaren te vertroetelen. Ik ben momenteel 41 jaar, maar stel dat ik op mijn 50e nog steeds met een goede W201 zit....Het zou toch wat zijn. 8-)

Gr
F4E
Feyenoord4ever
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:

Berichtdoor Senne » 28 dec 2011, 21:15

Ik had eerst een oude Saab 900i. Enorm mooi ding, en reed lekker chill maar miste toch wat rijplezier, de motor had niet zo'n aangenaam karakter vond ik (wat lui) en zoop vaak 12 +L, hij kon best goed overweg met bochten maar echt pret was het toch niet (daarvoor had ik een turbo nodig :D ). Dan heb ik hem helaas total loss gereden op een besneeuwd weggetje en moest ik opzoek naar een nieuwe auto. M'n eisen waren een pittige motor, niet te veel verbruik, veilig, stevig, comfy maar toch rijplezier bieden. Eerst opzoek naar een Audi 90 quattro, maar die bleek onvindbaar en dan kreeg ik plots zin in een achterwielaandrijver (een vriend had een BMW E21 318i en die kon daar enorm leuke dingen mee doen :twisted: ). Eerst opzoek naar een BMW E30 3-serie (had totaal niets met Mercedes, maar ook niet echt met BMW, was een Audi fan), maar toen ik in een taxi W124 mee reed kreeg ik plots een boon voor oude Benzen. En toen was een 190 eigenlijk de ideale auto voor mij: pittige benzinemotoren (en zuiniger), geweldig chassis met RWD, stevig, degelijk, comfortabel, ruimte genoeg, maar geen boot,... Voor 1050 euro eentje gekocht (190E 2.0), 5 maanden dolle pret mee gehad. Maar toen wilde m'n vader me in een modernere auto en kocht een Volvo V70. Enorm mooie en goeie auto, maar duur in onderhoud en weer een beetje log om plezier te hebben. Ik begon de 190 enorm hard te missen en zo is de liefde eigenlijk gegroeid. Vorig jaar was m'n vader z'n firma auto dan kwijt, kon ik de Volvo weer aan hem geven en voor mezelf eindelijk weer een 190 gekocht, een 190D 2.5 deze keer. Enorm veel rijplezier en een auto die helemaal is wat ik zoek (al mis ik af en toe de ruimte van de Volvo wel wat) B)
Senne
Expert Boarder
Expert Boarder

Type wagen: 190D 2.5
Bouwjaar: 1992

Berichtdoor 190D 2.5 » 30 dec 2011, 21:42

De voorliefde voor Mercedes schijn ik sinds m'n derde te hebben, ik wist in de buurt alle W114 en 115 te staan en de verschillen te noemen tussen de vroegere en latere serie's. Ook de W123's die hun intrede begonnen te doen kregen de aandacht.
Toen ik 19 was had ik een baantje naast m'n school, op een gegeven moment moesten er onderdelen in Duitsland opgehaald worden.
Ik kon toen kiezen of m'n D-Kadett mee of de 190D van de eigenaar, voor het laatste gekozen en dat heeft indruk gemaakt.

Nu 20 jaar later eindelijk zelf een 190 gekocht, het heeft lang geduurt voor dat ik m'n vriendin zover had.
Ik was 3 jaar geleden al aan het kijken, maar ze wilde niet in zo'n auto mee, laat staan er zelf in rijden.

Afgelopen zomer was het eindelijk zover, ze begon het te waarderen en na een proefrit was ze zelfs om.
Nu rijden we alweer een aantal maanden in volle tevredenheid rond in onze 190 en ze neemt 'm ook zelf mee.

Egbert.
190D 2.5
Expert Boarder
Expert Boarder

Roepnaam:
Bouwjaar: 1990

Berichtdoor Diesel2.5 » 30 dec 2011, 23:43

Eigenlijk is MB bij mij met de paplepel ingegoten.
c.a 35 jr geleden toen mijn vader een W113 pagode had en daarna een W114 230 wist ik zeker dat dit idd het mooiste reed van alles waarvan ik in die tijd meegereden had op de achterbank .
Hoewel ik mij ook nog goed de geweldige indruk kan herinneren van een Granada 2.8 ghia van de vader van een vriend.

Zelf heb ik inmiddels mijn 16e of 17e Benz
Even checken uit mijn hoofd;
1. W115 200 aut, 2. W116 280SE aut, 3. W114 250 automatic Christoffel 1 , 4. R107 350 SLC aut , 5. W114 280CE automatic, 6. W109 300SEL 6.3 aut, 7. W126 380SE aut, 8. W114 230 automatic Christoffel 2, 9.W201 190 aut 10. W124 300E aut, 11. W202 C180 aut , 12. W202 C280 elegance aut , 13. W124 260E aut , 14. W201 190D2.5 nog steeds in bezit , 15 .W126 260SE aut nog steeds in bezit , 16. W114 230 automatic Christoffel 3 nog steeds in bezit.

Oke ik kom op 16 dus uit de losse pols.
Waarvan 2 W201's

Vroeger in mijn jeugd was ik helemaal weg van de 190 toen hij pas uitkwam ( maar het geluid van een 320 /323i was mooier).
Later rond 1994 toen ik klassieke Benzen ben gaan rijden vond ik de 190 geen echte Benz en vond hem te klein en dacht dat het nooit zo volwassen zou rijden als een echte grote Benz en vond hem bovendien niet klassiek genoeg.

Echter ,, rond 2005 zat ik wat te surfen en vond in het noorden van het land een rookzilvere W201 190 2.0 carburatie van 1985 voor erg weinig geld met nwe apk enz enz .
Ding was van de 1e eig en opeens vond ik het na lange tijd ontzien te hebben een leuke wagen geworden en ook nog klassiek genoeg zoveel jaren verder.
Toch dacht ik dat het tegen zou vallen met rijden maar ben toch gaan kijken en rijden .

Ik was meteen stomverbaasd.
De rust , het veergedrag , de eenvoud , het comfort , de degelijkheid , het zeer volwassen rijgedrag , enz enz zijn in 1 woord Benzwaardig te noemen en vanaf dat moment was ik om.
De W201 190 is wel degelijk een hele echte Benz uit de tijd dat ze alleen maar topkwaliteit bouwde en nagenoeg geen concurrentie hadden.
Net zoals een W124 en W126.
Heerlijk gewoon en daarbij toch compact.

Dus vandaar mijn liefde voor de W201
1 van de laatse echte Benzen van voor het jaar 1995 ( na de W201 , W124 , W126 was het echt allemaal minder qua kwaliteit enz enz ) de laatste 4 jr vanaf c.a. 2007 schijnen ze weer volledig op topniveau te zitten gelukkig .
Diesel2.5
Expert Boarder
Expert Boarder

Berichtdoor MBSLC » 31 dec 2011, 07:20

STERREN STRALEN AAN DE HEMEL, STERREN STRALEN OP DE WEG !
MBSLC
Diamant Boarder
Diamant Boarder

Roepnaam:

Berichtdoor HHoef » 31 dec 2011, 09:30

Nou, voor mij is de liefde voor een W201 niet zo'n ingewikkeld verhaal. Mijn interesse is gekomen toen ik een artikel las in de Autoweek in het voorjaar van 2011 over iemand die meerdere Mercedessen had, waaronder een W201 2.6. Hij roemde de souplesse en de kwaliteit van de auto. De weken daarna heb ik het internet afgestruind en 2.6 ontdekt in Friesland, in Balk om precies te zijn. Op Tweede Pinksterdag ben ik met mijn echtgenote naar Friesland gereden en na een proefrit waren we verkocht. Mijn Peugeot 207 van drie jaar oud moest ik nog verkopen en dat heb ik die weken daarna gedaan. Mijn familie en kennissen keken me wel meewarig aan als ik van mijn aankoop vertelde. Een auto van ruim 20 jaar oud, dat kan toch nooit iets zijn! Nu rijd ik dus een half jaar in mijn W201 en elke keer als ik in mijn auto stap dan denk ik: "Wat rijdt deze auto toch lekker!". Ik heb in mijn leven wel meer dan 10 auto's versleten, maar dit is toch wel de mooiste auto die ik ooit heb gehad. Ik hoop er dan ook nog lang mee te kunnen rijden, wat ook zou moeten lukken, want er staat nu pas 59.000 km op de teller. Ik hoop op 5 februari nog meer Benz liefhebbers te kunnen ontmoeten.
Auto's zijn emotie, dat begrijpt niet iedereen.
HHoef
Senior Boarder
Senior Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 190E 2.6
Bouwjaar: 1990

Berichtdoor Kever » 31 dec 2011, 10:33

Ben al mijn hele leven VW-Audi-liefhebber, want dat merk is mij thuis met de paplepel ingegoten. Mijn vader kocht gemiddeld elke 2 á 3 jaar een andere auto, en dat was altijd een Volkswagen of Audi. Vrijwel het hele spectrum tot medio jaren 90 heeft hij wel gehad: 2 Kevers, 2 pontons, 2 411's, 2 K70's, 4 Audi 100's, 3 Audi 80's , 2 Golfs.
Zo begon ik ook: VW Derby, Jetta, Passat (3x), en voor erbij nog een Kever, een 411, weer een Kever (die ik nog steeds heb). Toen nog een Audi 100 en een Audi 80.

Maar ergens in 1995 moet het Mercedes-virus al zijn toegeslagen toe, zij het met een lange incubatietijd. Ik reisde in het voorjaar in 10 dagen 4000 km door Europa in een zwarte Mercedes-Benz 190D met schuifdak, helemaal diep Roemenië in en weer terug. Na afloop van de reis was ik zwaar onder de indruk van die Mercedes. Wat een rust, degelijkheid en klasse straalde die auto uit! En dan de niet uit te leggen fascinatie van de ster op de voorplecht… Toch was ik er toen nog niet aan toe, vanwege het toen nog ‘foute’ imago van het merk en de gigantische aanschafprijzen.

Tien jaar later, in 2004, kocht ik op Schiphol een oldtimerblad en las in het vliegtuig een reportage over twee Mercedes youngtimers. Een mooi verhaal met prachtige foto's van een ‘mimosengelbe’ W123 230 en een ‘pajettrode’ 280 TE: wat een wagens! De herinnering aan de 190D kwam weer boven. Daardoor werd het sluimerende virus actief. Ik droomde toch al over het uitsluitend rijden in twee oudere auto's. Dus ooit wilde ik een keer zo’n klassieke Mercedes. Ik begon er met iedereen over te praten. De meesten kijken mij aan met een blik van glazig tot misprijzend, en mijn vrouw vond het helemaal niks.

Een andere ervaring die ook invloed had: ik reed toen zelf in een Passat Variant VR6, een vriend in een Golf VR6 en een andere vriend in een 190 2.6 E. Laatstgenoemde auto was veel betrouwbaarder en had aanzienlijk minder onderhoudskosten, al reed hij wel veel minder km’s en roestte hij iets meer. Ook die ervaring wees richting Mercedes-Benz.

Nog een belangrijke factor: Mercedes-Benz is naast BMW het enige merk dat nog tot in lengte van jaren onderdelen blijft produceren voor model-series die allang uit productie zijn genomen. Voor bij voorbeeld een Mercedes 190 uit de jaren zestig kun je nog gewoon onderdelen bestellen. Om die reden viel Audi voor mij definitief af.

Haast had ik zeker niet: mijn Passat Variant VR6 GT op LPG moest eerst de 10 jaar maar eens vol maken (hetgeen in 2008 bij km 423.000 het geval was) en de toen nog thuiswonende kinderen vervoeren. Als tussenstap voor tijdelijk kocht ik nog een Audi 80 Avant TDI met 337.000 op de klok. Mijn eerste diesel ever om alvast aan diesel te wennen, hetgeen uitstekend beviel.

Jarenlang heb ik dus op mijn gemak rondgekeken en alles gelezen over W114/115 en W123. Doel was ooit een auto voor dagelijks gebruik. Al gauw werd duidelijk dat het dan een diesel zou moeten zijn, vanwege de betrouwbaarheid en de ‘unkaputtbare’ techniek (zoals de Duitsers zo mooi zeggen). Goede W115's zijn haast niet meer te vinden. De W123 is de laatste geheel klassieke Mercedes, met mooie ronde vormen en veel chroom. Echter, langzaam maar zeker raakte ik wel wat afgeschrikt door alle verhalen over de roestgevoeligheid van deze serie - inmiddels wist ik door de restauratie mijn Kever wat roest allemaal kan doen. Daar kwam bij het brandstofverbruik van de W123: 25.000 á 30.000 per jaar, afgezet tegen de huidige prijzen, dat wordt wat aan de hoge kant. Ook een opmerking van Erik Nijkamp, wiens bedrijf ik een keer bezocht, bleef hangen: hij had genoeg W123’s te koop staan, maar voor dagelijks gebruik zou hij toch een W124 adviseren.

Langzaam maar zeker begon ik echter steeds meer te zien in W124 of W201: roest-bestendiger, als youngtimer ook klassiek aan het worden, en in de mix van comfort, zuinigheid en duurzaamheid waarschijnlijk het beste wat Mercedes ooit gemaakt heeft.

Op de één of andere manier vind ik de W201-serie sympathieker aandoen dan de W124: minder patserig of zo. Dus daar ben ik uiteindelijk voor gezwicht. Ik ben nu anderhalf jaar eigenaar en berijder van een 190D 2.5. Een lang gekoesterde droom is daarmee werkelijkheid geworden: eindelijk heb ik mijn oude Mercedes!

juni 2011 Almere, Mercedes 010 kleiner.jpg
Kever
Diamant Boarder
Diamant Boarder

Berichtdoor Lutje Benz » 04 feb 2012, 00:49

De W201 is heel lang uit mijn geheugen geweest. Zag het model als 10-11 jarig jochie. De auto was toen al rond een 10 jaar oud en er reden veel boeren in, waardoor ik hem meteen associeerde met afgejakkerde auto's (had moeten weten dat die zunige paiters meteen voor prijskwaliteit waren gegaan :P ). Vond het toen al een mooie auto, echter kon het toen vanwege die associatie niet meer waarderen.

Daarna een elektrische racebaan gehad met, jawel, een MB 190 model (andere model was een lancia stratos, maar dat terzijde). altijd racen met de 190 :D.

Toen de film Taxi met twee maal een 190'er erin! (waren absoluut bruter dan die peu..).

En alles toch weten te vergeten!

Tot een paar maand terug toen ik besloot dat ik een klassieker wilde om aan te sleutelen. Mijn vader heeft een W124, een model dat in tegenstelling met een hoop andere forum leden hier, ik zelf nooit zou aanschaffen. Echter was het me wel meteen duidelijk dat het een Mercedes diesel moest worden.

Ik zag lokaal een W123 rijden en ben daar eerst naar gaan zoeken, om vervolgens de conclusie te trekken, dat deze weleens ,qua prestatie, te ver voor mij persoonlijk zou onderdoen (wilde natuurlijk wel een dieselversie).
Mijn vader, briljante man, melde me dat er een tussen model zat tussen die W124 van hem en de W123, 190. Destijds een groot succes van Mercedes!
Oh, nou zal es kijken... Deksels! das ja die mooie auto van uit die films en die racebaan. (wist toen pas echt het type, haha :oops: ).

Opzoek gegaan en gevonden. Keuze viel meteen op de Natural Aspirated 2.5 5 cilinder diesel. Tijd lang rond gekeken en uiteindelijk een aangeschaft.

Rij er met een GROOT plezier onnodig veel kilometers in. :laugh:
Lutje Benz
Gold Boarder
Gold Boarder

Roepnaam:

Berichtdoor Omermaster » 16 feb 2012, 16:35

Liefde voor W201 ,,

Begon allemaal met mijn vader en eigenlijk heel de familie,, Allemaal gek op Mercedes ..

We hadden toen der tijd een groene 190 2.0L benzine carburateur. Ik vond hem maar sloom en niks voor mij.
Maar ik was de enige die er zo over dacht -_-.

Maar plotseling op een regenachtige dag knalde mijn zus met de auto tegen de paal aan. En toen me vader het zag.
Voor hem was het afgelopen met die auto ( hij had alleen een dikke deuk in de rechtsachterportier. Als een auto schade had gekregen vond mijn vader er niks meer aan, de liefde is weg zeg hij dan :P )

Maar dat was maar goed ook want mijn vader was dus toe aan een nieuwe 190. Ik had er eentje gevonden in Duitsland. Dus mijn vader daarheen. En wat ziet hij daar... Een sloop 190, letterlijk. ROEST aan alle kanten.. En dus eigenlijk 500 km voor niks gereden met een oprijwagen. Maar hij moest perse wat hebben dus de medewerkers van de garage probeerde hem iets te geven. Tot dat mijn vader een witte openstaande motorkap zag helemaal aan de kant van de garage. Hij liep er heen en keek na de auto. En hij was er weg van!!!

Maar naderhand hoorde hij dat de auto problemen had, en jaren lang niet was gestart want t lukte gewoon niet. Maar me vader nog laten inlaaien.

Toen die avond mij vader thuis kwam met de auto, Echt toen ik hem zag .. Ik werd op 1 opslag letterlijk verliefd op die auto. Hoe hij straalde... Echt Fantastisch!!! Maar eigenlijk was de auto voor me zus bedoeld :( Maarja ik wou hem!! De auto werd gemaakt bij een garage door middel van een nieuwe injectiekop (donor auto gekocht W201 2.3 van '90 ) tenslotte na een half jaar tot een jaar gereden te hebben ging hij de garage in om op mij te wachten tot ik mijn rijbewijs had gehaald.

Af en toe haalde we hem eruit en reden we er een rondje mee. Echt enorm veel aandacht. Mensen kwamen met prijzen aan zonder naar de auto te gekeken hebben.. Maar ik wees ze af ..Niemand komt aan mijn schatjee haha:D

En het is bijna zover :D !!!

LOVE FOR THE W201 ,, Voor de echte liefhebbers!!!!
Bijlagen
mercedes 01.jpg
mercedes 01.jpg (131.99 KiB) 1877 keer bekeken
Mercedes is niet alleen een auto , maar een cultuur voor mensen met smaak
Omermaster
Gold Boarder
Gold Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 190E 2.3

Berichtdoor Silver2.3 » 16 feb 2012, 18:36

Zag haar staan en heb haar gelijk gekocht. Het is wel een dure dame, maar ach alle
auto's kosten geld en als ik morgen me laatste adem uitblaas zou het zonde
zijn als er geld overblijft :geek:
Doe alles wat je wilt doen vandaag, morgen is het wellicht te laat.
Silver2.3
Gold Boarder
Gold Boarder

Roepnaam:

Berichtdoor DinoTriumph » 17 feb 2012, 17:21

Hardstikke leuk topic en hele leuke reacties. Zo zie je maar: W201 is verslavend.

Ik heb mijn sneeuwwitje per ongeluk tijdens een toertochtje in Duitsland gevonden. Ik heb er voor een paar honderd euries aan verspijkerd, waaronder een 2de hands versnellingsbak. Vervolgens er een gaspot ingezet en nu rijd ik voor een duppie per kilometer. Ik voer hem/haar olie van de Action want dat vindt ie lekker genoeg. Voor de rest: afgelopen 3/4 jaar 18.000km gereden met alleen een kapotte zekering en een tandwieltje van de kmteller die los liep. Ik heb mijn van bedrijfswege verstrekte Peugeot ingeleverd en kan van de kmvergoeding mijn sneeuwwitje -momenteel meer sneeuwzwartje- prima op de weg houden. De 201 rijdt als een speer en ze zijn gemakkelijk te onderhouden. Ik heb ook nog 2 Triumph auto's die weliswaar nog ruim 15 jaar ouder zijn, maar die zijn te gevoelig voor alledag.
Kortom: Hij past als een jas, mijn eigen jas.

Dino
DinoTriumph
Senior Boarder
Senior Boarder

Volgende

Keer terug naar Andere dingen W201 en andere C-Klasse