Ik ben gisteren bezig geweest, naar aanleiding van een tip op een duits forum, om de afwateringskanalen onder de motorkap te reinigen. Na 18 jaren ervaring kunnen deze nog wel eens verstopt raken. Hierdoor kan het regenwater wat onder de voorruitzijde richting motorruimte gaat, niet meer weg. De kans dat je accubak rechtsvoor gaat doorrotten is dan levensgroot. Ook de voorste deurstijlen lijden hier enorm door.
De oplossing is altijd simpel! Rechtsvoor zit in de hoek een kunststof 'bakje' wat het water opvangt. Hieraan zit een zachte rubberen slang die het water afvoert naar de rechter wielkast. De slang kan je makkelijk losnemen en zo schoonmaken opdoorprikken met een stugge rubberen kabel o.i.d. . Bij mij zat de slang flink verstopt dus had ik eer van mijn werk. Bij de wielkast doe je het zelfde. Eerst zorgen dat je het voorwiel wegdraait, dan heb je meer ruimte. Dan het kanaal naar boven toe doorprikken/reinigen met een stug doch enigszins flexibel voorwerp. Hierna met de compressor even doorblazen en voilá, het water kan weer weg. Vergeet niet de rubberen slang weer te monteren, anders doe het het voor niets.
Linksvoor is een ander verhaal. Mede door de motorkapsteun daar is alles veel moeilijker te bereiken. Het kunststof bakje kreeg ik niet gedemonteerd zodat ik genoodzaakt was het hele mik maar te laten zitten en het afwateringssysteem heb doorgeprikt met twee ineengedraaide stukken installatiedraad. Dit is stug maar toch flexibel. Kijk maar eens naast je linker voorwiel als je daar mee bezig bent. De hovenier wordt laaiend enthousiast van de humuskwaliteit die daar onder vandaan komt. Ook hier nog even de compressor erop, en klaar!
Nu kan mijn 190 er weer even tegen.
Wordt vervolgd!