Daar aangekomen zie ik een opknapper staan waaraan de kokerbalken en een achterscherm gelast zijn. De auto is in tegenstelling wat verkoper beweerde niet technisch helemaal oke. De banden zijn slecht, de handrem doet het slecht. Maar de auto slaat met koude motor goed aan, remt en spoort goed.Een knipperlicht werkt niet ( stekkerje ligt eruit), de rest van de buitenverlichting werkt wel. Linkerspiegel, bediening is afgebroken en in het handschoenenkastje ligt nog een afgebroken hendel (typische Mercedes kwaal?), instrumentenverlichting doet het slechts ten dele. Interieur is al lang niets meer aan gedaan, de achterkant van de bestuurderstoel ligt er los bij. De auto is niet gepoetst, ook onder de motorkap is het niet supernetjes. Dat laatste stelt me gerust, nu kan ik beter zien wat er mogelijk lekt etc, en dat blijkt reuze mee te vallen. De wagen heeft tuv keuring t/m jan 2013, en ik zoek een goede basis om op te knappen (incl lassen), de auto maakt door bovenstaand beeld heen op mij de indruk dat het wat kan worden tussen ons. De kilometerstand van 340.000 lijkt hoog, maar hoe geloofwaardig is een km stand van 100.000 na 25 jaar?
Aan telefoon het over de prijs gehad, die ik bij voorbaat te hoog vond, ik vroeg netjes of ik over de prijs kon onderhandelen en bood 2000 euro mits hij zo goed zou zijn als de verkoper mij deed geloven.
Tijdens het bekijken constateerde ik dat dit niet zo'n mooie was als dat de verkoper mij wilde laten geloven en ik deelde hem mede dat het mij 300 euro zou gaan kosten om de auto in de staat te brengen zoals de verkoper mij wilde laten geloven en dat ik daarom 1700 euro wilde geven. De man van Marokkaanse afkomst (zelf zegt ie Franse komaf) belt met de verkoper ( die ik in het hele proces wel te horen was, maar die k nooit heb gezien) en zegt dat zijn prijs echt stopt bij 1900 euro. Ik zeg 1800 euro en dat is voor mij het laatste bod. Hij belt nog eens met de verkoper en zegt 1850 euro. Hierop groet ik de man vriendelijk en stap in de auto van mijn schoonvader. De man loopt naar een andere Mercedes waarin een andere man van Marokkaanse afkomst ligt te slapen, en samen rijden ze weg.
Ik rijd samen met schoonvader ook weg maar wordt na 5 minuten gebeld door de verkoper die vraagt of de aankoop gelukt is. Nee zeg ik we zijn er samen niet uitgekomen, dus ga k weer naar huis. Hij speelt verbaasd te zijn dat het niet gelukt is en zegt, ben je niet geïntresseerd? Dat klopt voor jouw prijs ben ik niet geïntresseerd is daarop mijn antwoord. De verkoper biedt aan de auto voor 1800 euro aan mij te verkopen en ik ga daarmee akkoord.
Hij belt naar een nummerplatenzaak en kondigd ons alvast aan, aldaar zullen instructies krijgen hoe nu verder.
We komen aan bj de nummerplatenzaak en ik moet 90 euro betalen voor een verzekering met groene kaart voor 5 dagen en nummerplaten die later klaar zullen zijn. Na betaling krijg ik een verzekeringsbriefje met groene kaart mee om me te melden bij het Strassenverkehrsambt. Daar mag ik een nummertje trekken en plaats nemen in een wachtkamer

Nadat ik dit gedaan heb komt een 3e man van Marokkaanse afkomst met de autopapieren, tuv formulieren etc sleutels en schroeven voor de nummerplaten. Ik overhandig het geld en op advies van mijn schoonvader tekent de man een verklaring dat hij 1800 euro ontvangen heeft. We rijden naar de Mercedes, schroeven de platen erop en rijden naar Nederland. Het valt me op hoe mooi de auto rijdt, geen kraakje, rammeltje of piepje. En dat terwijl de auto al een heel leven achter zich heeft. Achteraf was het wel een spannend avontuur en had ik opgelicht kunnen worden, maar zo in den vreemde voor het eerst zelf een auto invoeren, dan kun je wel een steekje laten vallen. Ik zal een volgende keer de overdracht van geld en auto op dezelfde plaats willen, ook na grondige controle van de identiteit van het voertuig. Nu is het voor mij goed gegaan en ben ik in het trotse bezit van een Mercedes 190D. De auto is traag, maar geeft me het gevoel dat het nooit kapot zal gaan. Rdw en belastingdienst zijn akkoord, ik verwacht deze week de papieren. Ik kreeg nog wel een standje van de mannen van de belastingdienst, ik had nooit met mijn Duitse 5 dagenkenteken mogen rondrijden in Nederland, daarmee bega ik een misdrijf en kan ik een strafblad krijgen. De boete hiervoor staat op 450 euro. Ze wezen me erop dat ik voor Nederland een gratis eendagskenteken kan krijgen. Dit heb ik meteen gevraagt bij het Rdw loket en zo ben ik legaal naar huis gereden.
