Hallo,
De roest op de remschijf mag inderdaad niet meer zijn zoals u zelf zegt +-50%, aangezien dit niet het geval is, is dit dus ook niet het afkeurpunt. Wat wel een afkeurpunt is, is het remverschil tussen de linker- en rechterrem op dezelfde as. Dit is op de remmenbank te zien.
Het precieze remverschil tussen links en rechts, weet ik niet uit mijn hoofd, maar is terug te vinden in de APK-regelgeving(het zal een paar % zijn), die te vinden is op internet. Daar staan alle regels in.
Trouwens de roest op de wielnaaf(waar de wielbouten in gaan) is geen afkeurpunt.
Stel dat er roest op uw schijven zit, is er een manier om dit op te lossen.
Bij licht/vlieg roest gewoon rijden en stevig/fors remmen. En dan niet 1x, maar meerdere malen met een goede snelheid stevig remmen, zodat het contactvlak weer netjes schoon wordt.
Is de roest erg dik, dan is het best om de remschijven af te laten draaien. Maar dit kost natuurlijk geld...
Hopenlijk heb ik uw vraag hiermee voldoende beantwoord... zo niet vraag maar gewoon
In ieder geval remverschil mag nagenoeg niet...(op de bedrijfsrem)
Op de parkeerrem(handrem bij een 190serie) is het een ander verhaal, maar dat heeft hier niets mee te maken.