Beste w201-whizzkids,
zoals sommigen van jullie al hebben gelezen heb ik de afgelopen periode zitten sleutelen aan de Benz. In dit geval was het het vervangen van wat o-ringen in de dieselpomp (hier te lezen:
viewtopic.php?f=12&t=2690&start=300). Hierbij zijn een aantal probleempjes ontstaan:
- startmotor is doorgebrand vanwege achtergebleven vocht wat voor kortsluiting zorgde
- motor is nog niet doorgestart dus de leidinkjes zijn nog niet gevuld met brandstof en dat moest snel gebeuren anders gaat de binnenkant corroderen of roesten
Vandaag dus even samen met een aardige buurman de auto voorgetrokken (auto start niet vanwege een kappotte startmotor, die laat ik binnenkort reviseren). 40km per uur vooruitgetrokken, contact aan, in de 4e versnelling, en koppeling op laten komen. Duurde even voordat ie gestart was en stationair wilde blijven draaien (pomp moest uiteraard ontlucht worden).
De uitlaat bleef roken (blauw / lichtgrijs), ook na 10 minuten stationair. De motor liep niet soepel maar haperde een beetje. Zo nu en dan hoorde je ook een zacht plofje uit de uitlaat. En ik zag dat er olie uit de uitlaat gegooid werd (zie foto). Oliedruk hoort (bij een koude motor) op 3 te staan, nu stond ie op 1. Er zit voldoende olie in (van ongeveer 4 maanden oud).
Op een gegeven moment dacht ik het gaspedaal een heel klein beetje in te gaan trappen. Om de motor op een iets hogere toerenaantal te laten draaien (ongeveer 300 toeren meer) en op een gegeven moment gaf de auto uitzichzelf een FLINKE dot gas, VEEL toeren, beetje nagelen en toen ging de motor uit. Er is nix gedaan met het gaspedaal! Hoe kan de auto ineens uitzichzelf vol gas geven?
Dat de motor onregelmatig draait dat begrijp ik, de startmotor is verpest en dat begrijp ik ook, maar waarom geeft de auto ineens vol gas en laat ie de motor afslaan? En waarom komt er olie uit de uitlaat??? Heeft iemand een idee???
Dus: de olie is goed, er zijn geen lekkages bij de dieselpomp, luchtfilter is er wel af.
Alvast bedankt.
Gr,
Ali