[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Ook een lastige eigenwijze rem : Techniek W201

W201Club.nl

Alles over de Mercedes W201

Het is nu 04 mei 2025, 06:49

Ook een lastige eigenwijze rem

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Ook een lastige eigenwijze rem

Berichtdoor JantjeV8 » 14 nov 2011, 07:36

Een W201, automaat 1986.
De remmen blijven op de voorwielen druk uitoefenen waardoor het hele zaakje warm wordt, niet in orde dus.
Blokken zijn nieuw en origineel. Schijven zijn nieuw. Dat was de 1e stap want tijdens het remmen merkten we een slinger in de schijven. Bleek echter niet de oorzaak te zijn, maar eerder een gevolg.
Vervolgens beide voorklauwen er af gehaald, uit elkaar, binnenkant en plunjer spatzuiver gemaakt. Al was er totaal niks merkwaardigs aan te zien, het zootje weer in elkaar, ontluchten en proberen.
Na 2 keer remmen toch weer hetzelfde gedonder. Je voelt het aan de automaat, vanuit stilstand de rem los moet hij gaan kruipen maar deze blijft mooi staan.

Toen de hoofdremcilinder verwijderd. Uit elkaar en daar zat wat smurrie in. Alles brandschoon, inclusief het reservoir en weer in elkaar. De rubbertjes binnenin leken mij niks mis mee te zijn. Gewoon soepel, geen beschadigingen of scherpe versleten randjes.

Weer verse olie er in, complete remsysteem wiel voor wiel flink doorgespoeld met verse olie. 1,5 dag heeft hij het goed gedaan, toen was het fenomeen weer terug. Rara fietsbel.

Het enige echte zou nog de vrije slag kunnen zijn van de pedaal naar de cilinder. Daar hebben we nog niet naar gekeken. Hoe is daar iets aan te verstellen? Met te weinig vrije slag komt de cilinder niet volledig terug en blijf je alleen maar druk opbouwen in plaats van ook te lossen.
Wie kan over die vrije slag iets vertellen??
JantjeV8
Gold Boarder
Gold Boarder

Type wagen: 190
Bouwjaar: 1985
Automaat: Ja
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen:

Re: Ook een lastige eigenwijze rem

Berichtdoor Semrick » 14 nov 2011, 10:17

Jan hoe kan dat nou. Als iemand verstand van techniek heeft dan ben jij het toch wel?
Dat jij hier nu om advies moet vragen. :shock:

Ik heb ook wel eens gehoord dat het euvel in de remslangen zou kunnen zitten. Ik heb dat altijd met een korreltje zout genomen maar er wordt gezegd dat de binnenvoering los zou laten en als een soort terugslagklepje zou gaan werken.

Ik heb dit remprobleem ooit met een W123 gehad bij de achterremmen. Bij mij lag het toen toch aan de hoofdremcylinder. Die hield ook zijn druk vast met als gevolg vastlopende remmen en zelfs een geknapte remslang. Na montage van een andere was het over.
Bij de W123 kun je het staafje dat vanuit de rembekrachtiger de hoofdremcylinder in gaat verstellen. Daar zit schroefdraad op en die kun je dus ietrs langer of korter maken. Daarmee stel je volgens mij de vrije slag in. Ik kan me zo vorostellen dat dit bij de W201 hetzelfde werkt al heb ik daar (nog) geen ervaring mee.

Op onderstaande foto kun je misschien eter zien wat ik bedoel.
Daar zie je het pieletje uit de rembekrachtiger steken. Zoals je ziet zit er een boutje op dat je dus kunt in- of uitdraaien.
Ik hoop voor je dat dit de oplossing is.

Groeten,

Eric
Bijlagen
HRC W123.jpg
Semrick
Gold Boarder
Gold Boarder

Roepnaam:
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: 1986

Berichtdoor HansMercedes » 14 nov 2011, 18:03

Om te weten of het aan de vrije slag van de hoofdrem cylinder legt zou ik de auto opkrikken zodra het probleem zich voor doet . nu voel je bv dat de voorwielen geblokeerd staan . vervolgens los je de bouten van de hoofdremcylinder een beetje op en kijk je of de wielen nu wel vrij komen zo ja dan is de vrije slag te klein tussen rembekrachtiger en pomp ] heb je ook even gekeken of de veren bij je rempedaal heel zijn om zeker te weten dat deze helemaal terug omhoog komt . grt hans
HansMercedes
Diamant Boarder
Diamant Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 190E 2.6
Bouwjaar: 1989
Automaat: Nee

Berichtdoor JantjeV8 » 15 nov 2011, 08:25

Tja Eric, niks menselijks is ons vreemd zal ik maar zeggen... Van die dan-wel-dan-niet kwaaltjes zijn de ergste, je begint aan je zelf te twijfelen...

Ondertussen lijkt de kwaal gevonden te zijn. Vrije slag was goed.
Op een gegeven moment constateerden we dat bij vaak achter elkaar remmen de cilinder niet goed omhoog kwam. Toen we de dop van het vulpotje losdraaiden kwam hij wel terug.
Nadat de dop en het ontluchtingsgaatjes eens flink doorgeblazen was leek het euvel verholpen. Er zat olie tussen het membraampje en de dop. Daardoor 'ademde' het potje niet naar behoren, wel lucht er in, niet lucht er uit.
Tot nu toe een logische verklaring, even de vingers gekruist houden.
JantjeV8
Gold Boarder
Gold Boarder

Type wagen: 190
Bouwjaar: 1985

Keer terug naar Techniek W201