door ChooseLife » 10 nov 2011, 17:20
@Wally
Ik bereid(de) me altijd als volgt voor:
1. Zoek een mooie auto uit op mobile, autoscout e.d. En vervolgens wel even bellen dat ze hem niet snel verkopen voordat je komt. Dus concreet een tijdsindicatie noemen wanneer je aankomt. Per fax bevestigen staat mooi en komt vertrouwd over. Duitsers hebben soms last van Hollanders die bellen maar niet op komen dagen.
2. Zoek een auto nummer 2 en 3 uit in een straal van pakweg 50km, zodat je backup hebt als de eerste tegenvalt. Alle advertenties bij voorkeur uitprinten, zodat je geen discussie meer kan hebben over zaken als prijs, uitrusting e.d.
3. Werkend, bijgewerkt navigatiesysteem.
4. Cash geld, rijbewijs en paspoort.
Als je een mooie auto hebt gevonden:
LET GOED OP DE FAHRZEUGBRIEF, datum eerste toelating e.d. en controleer het chassisnummer. Ik heb het zelf nog niet meegemaakt, maar het schijnt dat ze met die dingen rotzooien om het voor Nederlanders fiscaal aantrekkelijk te maken.
1. Prijs overeen komen. Bij een courante Benz moet je dit snel aftikken, want de Hollanders bellen doorgaans om de 10 minuten.
2. Verkoper exportplaten laten regelen (gebruikelijk in Dld.) en koopovereenkomst tekenen. Voor de moeite teken ik soms een overeenkomst met een lagere aankoopprijs, om de handelaar een (fiscaal) voordeel te gunnen in ruil voor het regelen van de kentekens (die kosten rond de EUR 80). De meeste handelaren kunnen vrij snel die platen voor je halen (5-daags-kentekens). In het andere geval kun je ze zelf ook kopen, vaak in het centrum van elk stadje. Vrij eenvoudige procedure. Belangrijk is het op naam en kenteken gebonden kentekenbewijsje wat je erbij krijgt.
3. Platen zitten nu op je auto en bel nu je verzekeraar om je auto op chassisnummer WA te laten verzekeren nu je naar huis rijdt.
Wally, waar een wil is, is een weg. Dat geldt voor de koper als de verkoper. Op die manier vind je je weg wel. Ik ben de taal niet eens goed machtig (voor Frans gekozen helaas), maar zelfs dit vormt geen belemmering.
En hoe dichterbij de auto te vinden is, hoe groter de kans dat hij tegenvalt. Als een auto op redelijke afstand (binnen 400km) langer dan 2 weken te koop staat, vertrouw ik het niet eens. De meeste zijn binnen een paar dagen tot een week aan een NL-er verkocht.
En ik zou wel op zaterdag durven gaan. Als die kentekens niet geregeld kunnen worden (weet ik niet zeker) op zaterdag, kun je ook een aanbetaling doen (kwitantie vragen) en de auto op een later moment per trein ophalen.
Ik heb dit een keer of 7 gedaan tot nu toe (sinds 2010). Maar er zitten ook wel eens missers tussen. Heb bijvoorbeeld een BMW e28 535i over de telefoon gekocht (haastige spoed) van een oude kerel. Op de foto prachtig, maar bleek een misser. Helaas door een bekende op laten halen, dus ik werd er thuis pas mee geconfronteerd. Ik denk dat dit de W201 god was, die mij strafte voor deze blasfemische, heidense uitstap. Hij staat nu voor lange-termijn-restauratie achter huis. Maar och, het avontuur is prachtig. En het zijn leuke dagjes weg naar Dld.
Laatst bijgewerkt door
ChooseLife op 10 nov 2011, 17:29, in totaal 1 keer bewerkt.