door ChooseLife » 26 okt 2011, 13:54
Prijs is (normaliter) gebaseerd op schaarste. Waar het aanbod (van kwaliteit) afneemt, zal de prijs dus langzamerhand stijgen. Dit is een plausibel economisch verschijnsel, voor iets wat niet meer geproduceerd wordt zoals een W201.
Wat de W201-markt betreft is er wat mij betreft iets anders aan de hand. Veel particuliere aanbieders zijn onbewust onbekwaam. Zij baseren hun vraagprijs op basis van vergelijkbare objecten, waarvan des staat van onderhoud nogal sterk varieert. Je kunt dus spreken van een "hype", waarin jan-en-alleman zich mee laten slepen. Iedereen wil munt slaan uit een belastingvrije W201. De W201 wordt door veel aanbieders beschouwd als "handelsobject" waarin soms belachelijke marges worden gehanteerd. Dus ook de Poolse en Bulgaarse exemplaren met >1000.000 km op de teller worden voor woekerprijzen aangeboden. Er is dan vaak ook gerommeld met papieren en kilometerstanden.
Het blijft een kwestie van de krenten uit de pap vissen. Dat gaat in het buitenland helaas gemakkelijker dan in Nederland, puur omdat daar die hype niet aanwezig is (op de grensstreek in Duitsland na). Persoonlijk is dat ook mijn argument om zélf in het buitenland te gaan shoppen en Nederland als markt compleet te negeren.
Er is een markt die nog veel geschifter is geworden: De handel in BMW e32's 7-serie van <1987. Paar jaar terug te vinden voor <EUR 3000, nu >EUR 7000. Totale waanzin.