door Kever » 15 sep 2011, 23:06
Er zijn twee mogelijke problemen:
1. oververhitting van de pomp in de tank, als 'ie leeg is, dus bij mij was 'ie nooit leeg.
2. het verouderen, 'vergummen' van benzine. Dit is minder bekend, ik wist het ook niet, maar het is mij ooit overkomen dat mijn Passat VR6 op LPG steeds slechter ging lopen als ik hem op benzine zette. Bij een carburateur kan dat liggen aan 'uitdrogen' van de carburateur zelf als je te weinig op benzine rijdt. Maar mijn Passat had injectie, geen carburateur.
Wat was er gebeurd? Ik had kennelijk maandenlang, misschien wel meer dan een jaar lang, alleen tijdens het starten even benzine benut, maar dat is natuurlijk hoegenaamd niks. De benzine in de tank wordt wel warm door de uitlaat, bepaalde stoffen verdampen langzaam en dan wordt het goedje een soort van stroperig. Die stroperigheid had zich in de tank, de brandstof-opvoerpomp in de tank en in de brandstofleidingen verspreid. Gevolg: alles begon te haperen. Dus tank eruit en, schoonspoelen, nieuwe brandstof-opvoerpomp (peperduur) en brandstofleidingen schoonspoelen. Een dure grap, al met al.
Conclusie: ook als je op LPG rijdt moet je je tank niet te leeg laten lopen (verhitting), maar hem bovendien ook regelmatig helemaal leeg rijden om er weer verse benzine in te kunnen doen.
Hoe vaak dat precies moet, weet ik niet, dat weten misschien specialisten hier.