Nu je het zegt van die van Hardewijk ja! Gelukkig hebben we ons gezond verstand dan nog, had ik alleen moeten zien...
Anyway. Vandaag, vermoeiende dag. Parallel aan de keuring in Drachten heb ik deze 200D laten keuren: . Bij aankomst in Weert zag die er prachtig uit. Alle knoppen gingen zwaar, de lak lag er mooi dik op, de kokerbalken waren nog origineel en hard, en de motor liep mooi.
Bij EMA Weert laten keuren (officiele Mercedes dealer). Al op basis van het carrosserienummer bleek dat de auto al in 1999 240.000 had gelopen... Kortom, 134.000 is onzin. Op de brug begon de ellende: overgespoten (overigens wel erg goed gedaan), demper gasmechanisme stuk (dat verklaart waarschijnlijk ook bij die Harderwijk-190d het gebonk, de dieseltoevoer wordt dan direct dichtgezet in plaats van geleidelijk), kromme remschijven, de remcilinder lekt, banden poreus (afkeurpunt APK), hardy koppeling vertoont scheurtjes, remleidingen verroest en de uitlaatophanging is niet up-to-date. Goed, een hele lijst, maar nog te doen. Het belangrijkste punt was dat de laatste cilinder olie lekt aan de kant van het uitlaatspruitstuk. Alleen al de diagnose stellen kost je 7, 8 manuren. Kortom, ook dit was weer te mooi om waar te zijn (heb overigens een boel mooie foto's, maar die zou ik eerst moeten verkleinen en daar heb ik even geen tijd voor). Overigens denk ik oprecht dat dat voor de handelaar ook als een verrassing kwam, die heeft er denk ik flink voor betaald...
Daarna Wensink in Drachten gebeld en de monteur (zelf 190d-rijder!) raadde 'm met klem af. Ook daar overgespoten, en waarschijnlijk gesjoemeld met de kilometers. Veel zaken aan het interieur ontbreken of zijn defect (was bekend), er was speling in het stuurhuis en de stofhoezen van de dempers waren kapot. Op zich geen heel grote dingen, maar aangezien alles er zo mooi bijlag en de bodemplaat ook niet kurkdroog was lijkt ook dit geen verstandige zet en zeker na de moeizame communicatie met de handelaar ketst ook deze af.
Jammer van de wagens, blij dat ik ze heb laten keuren! Resteert het alternatief bij Jan Niesten. Die auto (200D uit 1985, Grau) staat nog niet op hun website, heeft 325.000 gelopen, staat erg strak in de lak en daar is al het volgende (door hun) aan gesleuteld:
olie-, lucht- en brandstoffilter, motorolie, wisserblad, ster op motorkap, remblokken + schijven achter, stabilisatorstangrubbers voor 4x, veerpootlagers, carterpanpakking, thermoschakelaar koeling, antenne, plastic bumperbalk voor, motorkapisolatie, linker spiegel (gebruikt), uitlaat gelast, opendak gesmeerd / soepel gemaakt, wielen gebalanceerd, remleidingen getectyleerd.
Dat was al gebeurd voor er überhaupt een koper was. Daarnaast is een keuring van die wagen bij een Mercedes dealer geen enkel probleem. De enige keerzijde is dat de prijs van 7.000 natuurlijk niet misselijk is. En het risico om toe te happen is een reële inmiddels

Tot zover de overpeinzingen van een eenzame wandelaar...