door Wiersma » 25 apr 2011, 19:15
Als ik het goed heb worden extern gezien je schakelmomenten door 2 onderdelen beïnvloed.
Dat is je bowden kabel(een soort van gaskabel die mee loopt met je gaspendaal kabel)
en je kickdown solenoid.
De bowdenkabel regelt je schakelmomenten omhoog en omlaag. weinig gas, sneller omhoog schakel, meer gas later schakelen.
Nu je auto zo laat schakelt moet je de kabel losser instellen, 1 slag ik geloof ik 400 toeren.
Je kickdown solenoid zorgt ervoor dat je bak de laagste versnelling kiest, en trek de toeren door naar de max.
De max toeren van je kickdown wordt in een benzine versie bepaald door je brandstof relay, daar staat ook een toeren indicatie op. Zodra je 250 onder je max toeren zit word de kickdown onderbroken(dit zit dus ingebouwd in de brandstof relay). Een diesel heeft dit ook, maar werkt op een andere manier.
Je vacuummodulator zorgt alleen voor de hardheid/zachtheid van het schakelen. De vacuum is anders op een diesel, dus deze zal anders moeten worden ingesteld.
Hier staat een uitgebreide document over de automaat.
190D 2.5 automaat 1986