Sinds gisteren aan het rijden in de (voor mij nieuwe) 190D.
Het is een 4 bak met lekker LANGE versnellingen. Het valt mij op dat hij aardig wat kracht mist wanneer je "vroeg" overschakelt. Bij m'n moderne auto ga je rond de 60 naar z'n 4 in normaal verkeer. De 190 vind dat volgens mij te vroeg !(?). Hij gaat pas prettig door in bijv de 4e versnelling wannneer je de 3 doortrekt voorbij de 70 ...? Ik moet zeggen dat hij het "doortrekken" wel erg prettig vindt. Wil hem echter een beetje "sparen" door niet te hoge toeren te draaien. Vanwege het gebrek aan een toerenteller weet ik niet goed welke toeren de oldtimer "hoog" vindt...
Er staan ook cijfers vermeld op de KM teller, in oranje. 1,2 en 3 maar wanneer je daar pas gaat schakelen dan draai je wel héél erg veel toeren volgens mij! Bijv de "3" die staat ergens bij 120 !
Wat is het ideale schakelmoment volgens de 190D 4bak rijders onder jullie ? Bij mij gaat het om voornamelijk snelweg en af en toe provinciale wegen met rotondes.
Graag jullie reacties! Oh ja, de auto heeft er rond de 300000 op zitten en loopt goed !