door klaas » 16 apr 2011, 15:58
Beste mensen,
Het een en ander in dit topic heb ik doorgebladerd.
Graag geef ik jullie vanuit de theorie een advies over nut en onnut van een 5e versnelling voor een 190D 2.0 l.
Mijn visie is dat iedere* W201 2.0 diesel handgeschakeld, zoals die uit de fabriek kwam, een redelijk geschikte overbrengingsverhouding heeft met een goede balans tussen zuinigheid enerzijds en beschikbaar vermogen en koppel anderzijds. Wat met name positief eruit springt is dat er ruim een factor 4 zit tussen de kortste versnelling en de langste versnelling. Dat maakt de auto in staat onder uiteenlopende omstandigheden en snelheden te functioneren. Overigens is bijna 90% van het maximum koppel beschikbaar in het brede toerengebied van 1300-4500 omw/min.
4 bak
De 4-bak overbrenginsverhouding is in zijn 4e versnelling ongeveer een compromis-drive (als Vmax is bereikt wordt ook Pmax geleverd door de motor). Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld de W124 200D 4-bak die met zijn 3,42 een aanmerkelijke kortere 4e versnelling heeft dan de 3,23 van de W201.
5 bak
De 5-bak overbrengingsverhouding is in zijn 5e versnelling een over-drive. Afhankelijk van bouwjaar en type zijn er echter grote verschillen.
Mij spreekt vooral het type aan dat globaal de tweede helft van de jaren 80 is gebouwd. Deze 3,05 heeft een beperkt over-drive karakter (Als Vmax is bereikt is Pmax al bijna bereikt door de motor) en daarmee bijvoorbeeld een acceptabele bruikbaarheid van de 5e versnelling bij het rijden met snelheden rond de 80 km/h.
Tenslotte
Accereleren in het huidige verkeer met een auto met Pmax van 72 pk en trage brandstofpomp is en blijft een opgave. Bij (lange afstands) ritten met een zeer CONSTANTE snelheid zijn er echter grote voordelen aan het kunnen inschakelen van een lange versnelling (met overdrive karakter) om zuiniger en stiller te rijden.
* Uitzondering hierop vormen de 4-bak auto's W201 voor 1985 (hebben een wat te korte overbrenging) en de 5-bak auto's W201 van januari 1985 t/m oktober 1985 (hebben een wel erg lange overbrengingsverhouding, de 5 is een forse over-drive).
Zie verder onderstaande (helaas verminkte) tabel.
Bouwjaar t/m alle dec-84 okt-85 aug-89 dec-93
Aantal versnellingen vooruit 4 5 5 5 5
Eindreductue x langste versnelling 3,23 2,71 2,71 3,05 3,17
Motortoerental bij 130 km/h [omw/min] 3747 3254 3147 3538 3674
Motortoerental bij 100 km/h [omw/min] 2882 2503 2421 2721 2826
Motortoerental bij 80 km/h [omw/min] 2306 2003 1937 2177 2261