door Barend » 11 apr 2011, 17:57
ik gebruik al zo n 18 jaar tectyl amber van valvoline, gewoon in een 400ml spuitbus.
ik heb een golf 1 van 1975 , een opel kadett van 1977, en een ford escort van 1980 gehad. stonden goed bekend als roestbakken. alleen niet die van mij. ik spoot de amber tectyl op alle roestgevoelige delen (bij de golf zowat de hele wagen), ook in naden etc. het middel verdringt vocht, ook al moet de te behandelen delen natuurlijk kurkdroog en stofvrij zijn,
het blijft altijd! elastisch en plakkerig. zelfs na enkele jaren, plakken je handen er s zomers nog aan vast. mijn huidige 190E heb ik ook zo behandeld. wat in het zicht zit, zoals de wielkasten een paar dunne lagen, het blijft dan creme wit, de onderkant, onderstel, leidingen, motorruimte etc, zit een dikkere smurrielaag op. nadeel van de motorruimte is, dat als je er met kleding tegen aanzit, moet je je kleding met wasbenzine schoonmaken.
wat trouwens wel een voordeel is, je kunt het er met wasbenzine zo afkrijgen, ook na jaren, omdat het niet uitdroogt, zoals die zwarte bodycoating. de kosten vallen mee, ik heb een kleine 15 spuitbussen leeggeblazen op mijn 190 a 4,75 ( is wel met korting , normale prijs zo n 11 euro per stuk. dus voor net een 7 tientjes is hij voldoende beschermd. oke een professionele tectyleerder doet het misschien netter en beter, maar dan ben je zo 10x zoveel meer kwijt. en ooit zal je toch roestplekjes ergens tegenkomen, dat voorkom je niet, je kan het zo wel een tijd uitstellen