Nederland maakt pas op de plaats nu in Duitsland de introductie van E10 op een fiasco dreigt uit te lopen.
Duitsland wil voorop lopen met de introductie van E10 (benzine met 10 procent ethanol toevoeging). Dit dreigt echter op een fiasco uit te lopen. Nederlandse brandstofleveranciers wachten voorlopig met de introductie. De RAI Vereniging geeft uitleg.
De belangrijkste redenen voor het falen van de introductie van E10 in Duitsland zijn dat veel (oudere) auto’s en motoren niet zonder meer op E10 kunnen rijden. Daarbij is E10 nog niet gedefinieerd in de benzinerichtlijn waardoor de eigenschappen niet goed zijn vastgelegd.
Volgens Europese regelgeving mag vanaf 1 januari 2012 E10 verkocht worden als benzine, mits deze voldoet aan kwaliteitsrichtlijn voor benzine (EN228). De specificaties voor E10 zijn echter in de kwaliteitsrichtlijn voor benzine (EN228) nog niet vastgelegd, er wordt nog gediscussieerd over de exacte specificaties. Dat betekent dat E10 dus nog niet geleverd kan worden als benzine.
Bij grote tankstations bestaat de verplichting om tenminste één pomp met de huidige Euro Normaal benzine, met 5 procent ethanol, te behouden om levering van benzine aan oudere auto’s mogelijk te maken. Het is echter wel toegestaan om E10 te leveren als er maar duidelijk wordt aangegeven dat het E10 is en geen gewone benzine. In Duitsland is ervoor gekozen om vooruitlopend op de discussies rond de specificaties alvast E10 te gaan leveren in plaats van de normale benzine. Omdat de specificaties hiervan niet gedefinieerd zijn, geven de auto- en motorfabrikanten geen garanties op de goede werking van hun product op deze vorm van E10. Daarbij is de informatievoorziening gebrekkig, wat weer discussies oplevert.
De Nederlandse brandstofleveranciers hebben besloten om nog even te wachten met de grootschalige levering van E10, vanwege de bovenstaande redenen. E10 is slechts in zeer uitzonderlijke gevallen te verkrijgen aan de pomp en er is altijd een alternatief in de vorm van ofwel Euro 95, ofwel Super. Superbenzine kan straffeloos in alle benzinemotoren gebruikt worden.
De ADAC houdt een lijst bij van motoren die op E10 kunnen rijden.
(BRON: Promotor)