door Brouwers » 14 maart 2011, 20:15
Meeting? De W201-meeting zeker? Daar mag ik helemaal niet komen.
Hierbij de beloofde foto's, en een verhaaltje.
Mijn 190E 1.8 was mijn eerste auto. Ik heb er zeer van genoten, maar de laatste paar maanden dat hij in mijn bezit was heb ik altijd met een schuin oog naar een W124 gekeken. Dat ik deze aanvankelijk niet heb gekocht als eerste auto, komt omdat ik als leek dacht dat een grotere auto ook gelijk duurder is in onderhoud, brandstof, etc. Nu is dit misschien wel het geval met een S-klasse, maar ik krijg niet het idee dat de W201 en W124 veel met elkaar verschillen qua onderhoud; ze hebben immers grotendeels dezelfde techniek aan boord: Veel dezelfde motoren, wielophanging, etc. Ik vind het interieur van een 124 echt ontzettend mooi. Dat ontwerp van die middenconsole met het vele hout, in combinatie met een leuk kleurtje anders dan zwart: ik vind het erg strak vormgegeven.
Nu was ik dusdanig onder de indruk van de bouwkwaliteit en rij-eigenschappen van m'n 190 en vind ik sowieso het hele oldtimer/youngtimer-gebeuren van Mercedes helemaal geweldig, dat er maar een 124 moest komen. En eentje waar ik zeker 10 à 20 jaar mee ga rijden. Kijken of ik dat haal. Hoewel de 190E 1.8 alles behalve dorstig is voor een benzine (ik haalde er gemiddeld 8,1 liter op 100 km mee), is het toch even slikken bij de pomp. De laatste maanden 110 euro voor een volle tank 95 (70 liter, dat dan weer wel). En wat ik daarvoor terugkreeg, meer power dan een diesel, dat benutte ik niet echt. Tuurlijk, hij trekt er flink aan rond de 5000 toeren, maar daar kwam ik niet echt vaak. De 124 moest een diesel worden.
Het belastingvrije aspect liet ik aanvankelijk links liggen. Ik ben met mijn jaarkilometrage net goedkoper uit met een diesel dan met een benzine, wegenbelasting of niet. Bovendien wordt voor de belastingvrij (wordende) modellen zo tot 2.000 meer gevraagd. Maar ja, als je je dan bedenkt dat je met een belastingvrij 1.240 euro per jaar bespaart... Die meerprijs heb je er dan zo uit. Moet ik 'm natuurlijk niet weer na een jaar verkopen zoals m'n 190... En het geld dat je met de wegval van de wegenbelasting bespaart, kun je weer mooi in het onderhoud steken.
Dus: W124, 200D, bouwjaar 1985 of 1986, nog meer eisen? Ja, geen dertien-in-een-dozijn-kleurencombinatie. Geen zwart dashboard en geen witte of felrode lak. Rauchsilber of Astralsilber kon net, maar liever ook niet. Het lijkt alsof deze kleuren toch wel de W124-markt domineren. Met het idee nog erg lang door te rijden met deze auto, wil ik ook niet snel uitgekeken zijn op de kleur.
Maandenlang struinde ik het internet af naar W124 diesels. Ik zocht op gaspedaal.nl en Marktplaats, maar ook op mobile.de voor een nog te importeren Benz. Feit is dat er in Nederland veel meer belastingvrije W201's en W124's te koop staan dan in Duitsland. Ik heb het idee dat Duitsland al helemaal leeggekocht is op dat gebied. De markt is er in Nederland gewoon veel groter voor. Ook de 250D en de 300D heb ik overwogen. Wel in combinatie met een handbak. Zelf schakelen is misschien minder comfortabel, maar ik vind het leuk om te doen en ik wil zelf bepalen wanneer die andere versnelling wordt ingeschakeld. Ik zocht in de lagere prijsklasse, dus ik verwachtte absoluut geen perfecte auto. En voor een kilometerstand onder de 250.000 moest ik ook een prijsklasse hoger zijn.
Ik had op gaspedaal.nl al eens deze auto gevonden, maar via het kenteken uitgevonden dat de datum eerste tenaamstelling in 1987 was. Dat moest ik niet dus niet hebben. Later deze auto nog eens tegengekomen, en omdat ik 'm toch wel gaaf vond, nog eens een kentekencheck gedaan. Nu een keer goed gelezen, en de datum eerste toelating was in 1986. Het is niet gemakkelijk erachter te komen, maar voor de vrijstelling van de wegenbelasting geldt dus de datum van de eerste toelating (waar dan ook) en niet de datum eerste tenaamstelling. De handelaar heeft me bij de bezichtiging gemeld dat deze auto in 1987 geïmporteerd is uit Duitsland, vandaar het verschil tussen de eerste toelating en de eerste tenaamstelling. Wat ik dan leuk vind, is dat mijn Benz nu dus een oud-Hollands kenteken heeft. Zo zie je ze niet vaak meer met al die importpraktijken.
Al bij de eerste bezichtiging zag ik een aantal gebreken aan de auto, maar niets dat ik niet zelf zou kunnen repareren/herstellen. Wat me vooral aantrok aan de auto waren de kleur van het interieur en de lakkleur, de optionele 5-versnellingsbak (zie je niet vaak), wat hem in combinatie met de 2 liter diesel volgens mij de zuinigste 124 maakt, en de originaliteit. Geen gaten in de hoedenplank, geen aftermarket spul erop, geen houten stuur, geen dikke velgen, geen bumperkit, zelfs geen moderne radio erin. Het enige wat me niet aanstond was de enkele (!) spatlap die erop zat. Maar goed, er stond een ster op, dus zal wel een originele accessoire zijn geweest, plus je hebt dat ding er zo af.
De specificaties zijn als volgt:
Lak: 261 Nelkengrün metallic
Interieur: Groen stof
Opties af fabriek:
412 Elektrisch schuif-/kanteldak
428 Handgeschakelde transmissie met 5 versnellingen
466 Centrale vergrendeling
506 Buitenspiegels verwarmd en rechterspiegel elektrisch instelbaar
518 Radio Becker Avus Cassette Stereo
561 Versterkte bestuurdersstoel (betekent blijkbaar alleen twee rubberen inzetstukken om 'm wat stugger te maken)
570 Middenarmsteun voor (lag los achterin de auto, was nog nooit gebruikt of gemonteerd, vreemd)
591 Warmtewerend glas
812 Speakers achterin en faderregeling
Hoe rijdt dat nou ten opzichte van een 190?
Precies zoals je verwacht. Grotendeels hetzelfde, maar als een iets zwaardere en grote auto. Hij is wat comfortabeler, mede door de langere wielbasis. Hij gaat minder goed de bocht door. Met een 190 kun je eigenlijk best goed hoeken, mijn 124 helt iets meer over. Ik merk wel dat de schokdempers ver op zijn. Net als mijn 190 destijds volgt de voortrein de weg niet mooi bij oneffenheden. Moet hem dus dit jaar gaan trakteren op nieuwe schokdempers voor.
Wat mankeert er allemaal aan?/Wat voor grote klussen moeten er worden uitgevoerd?
- Schuif-/kanteldak werkt niet. Motortje werkt wel en je ziet het dak ook wel wat bewegen, maar een hoek hangt omlaag en iets zorgt voor dusdanig veel weerstand dat ie niet goed wil kantelen en schuiven. Hopelijk kan ik het zaakje uit elkaar halen, een kapot onderdeel ontdekken en vervangen en deze zomer met een open dak rijden.
- Verwarming spuwt alleen koude lucht uit. Wanneer ik de stekker van het duo-ventiel haal, komt er alleen warme lucht uit.
- Antenne werkt niet.
- CV werkt niet vanaf bijrijdersportier en kofferklep (weet niet of dit hoort), bij mijn 190 werkte dit wel.
- Roest. Ben ik afgelopen weekend pas achtergekomen. Op het linkervoorscherm was een aftermarket alarm gemonteerd. Op de montagegaten hiervan is het voorscherm nu doorgeroest...
- Nog een keer roest. Rondom de kriksteunpunten. Bekend probleem bij de 124. Doordat de coating op het metaal nog wel goed was, was me dit niet opgevallen bij de bezichtiging. Afgelopen weekend eens met een schroevendraaier gaan prikken, en ja hoor, er dwars doorheen op 2 plaatsen...
Desondanks ben ik nu al volop aan het genieten van mijn dieselbolide. Van de hele auto is het interieur nog wel het mooist vind ik, vooral qua algemene staat. Wat een heerlijke plek om te verblijven. Het is absoluut geen straf om met het kleine dieseltje te rijden. Ik vind het motorkarakter fijner dan van de benzine. Het trekt er veel constanter aan tussen de 2000 en laten we zeggen, de 4500 toeren. Door de 5e versnelling maakt ie op de snelweg lekker weinig toeren en weinig herrie. Als je buiten de auto staat, is het best een pokkeherrie, maar door de goede isolatie valt het binnenin erg mee.
Afgelopen zaterdag de olie ververst en een nieuw oliefilter gemonteerd. Ik zal later dit jaar alle andere vloeistoffen en filters gaan vervangen. De auto is tot 220.000 km bij de MB-dealer onderhouden. Nu staat er 292 duizend op de teller, logisch verklaarbaar met de aanwezige documentatie. En natuurlijk moet alles wat doorgeroest is worden dichtgelast. Weet iemand of je dorpel rondom je kriksteun mag zijn doorgeroest voor de APK? Als dat niet mag ga ik me NU inschrijven voor een lascursus...
Laatst bijgewerkt door
Brouwers op 14 maart 2011, 21:35, in totaal 2 keer bewerkt.
190E: | 200D: