Mijn naam is Thomas en ik kijk al een tijdje rond hier op het forum. Ik rijd nu sinds 6 jaar in een W201 2.0D, automaat. Het bouwjaar is 1985, de wagen is in 1986 door mijn opa in België gekocht, in 2000 in Nederland ingevoerd en ik heb hem in 2005 overgenomen.
De afgelopen 6 jaar heb ik gestudeerd en daarbij ongelooflijk veel plezier aan deze 190 beleefd. Los van het plezier en de luxe van het dagelijkse vervoer heb ik zeer goede herinneringen aan vakanties naar o.a. Italië (per ongeluk tot in hartje Rome), Zuid-Frankrijk (touren over de boulevards van Cannes, Nice en St. Tropez), Oostenrijk, Duitsland en Hongarije, allemaal zonder een enkel probleem. Toen ik de auto kreeg stond de teller op 285.000 en inmiddels zijn daar 85.000 kilometers bijgekomen.
Onderhoud heb ik in het begin altijd laten doen door een merkloze Bovag-garage, maar ben de laatste twee jaar bij een hobbyist geweest, een gepensioneerd Mercedes-monteur. Verder heb ik zelf wat kleine dingetjes gedaan, omdat ik dat leuk vind (al ben ik geen techneut). Omdat de bestuurdersstoel doorgezakt was, heb ik die omgewisseld met de bijrijdersstoel en zo een tijd rondgereden. Toen de slijtage met toch te zeer begon te vervelen, heb ik via marktplaats twee andere stoelen en een achterbank in dezelfde soort stof maar een lichter soort blauw (of eigenlijk grijs) op de kop kunnen tikken. Zodoende heb ik nu een zeer exclusief two-tone interieur

Toch beginnen nu de jaren wel te tellen en hier en daar wordt duidelijk dat groter en ingrijpender onderhoud (roest…) toch wel nodig is. Een korte opsomming van de mankementen die nu het meest in het oog springen:
- Roest rondom, met name voorportieren, wielkastranden achter en kriksteunen (3 van de 4 zijn dichtgelast in het eerste leven van de auto).
- Elektrisch schuifdak defect.
- Behuizingen buitenspiegels verweerd/aangetast.
- Grille verweerd.
- Vocht in de kofferbak (vermoedelijk vanuit slotrubber).
- Dashboard heeft scheuren.
- Vinyl op deurpanelen gekrompen en op sommige plaatsen los.
Vorige week zaterdag ben ik daarom bij Klasse Klassiek geweest om een inventarisatie te maken van wat een flinke opknapbeurt die bovenstaande problemen aanpakt, zou gaan kosten. Momenteel ben ik aan het overwegen of ik het ga doen. Wat mij betreft hebben het plaatwerk en het schuifdak prioriteit. Verder zou ik een grondige technische inspectie en grote beurt willen laten doen en de gehele auto laten overspuiten (in Arctic Weiss). De kleine cosmetische dingetjes en het interieur kunnen later en kan ik ook zelf.
De afweging is of ik het durf om een flinke investering te doen in deze 26-jarige auto in de hoop dat de techniek het blijft doen. Het lijkt me in ieder geval wel mooi om erin te blijven rijden, dus dat is het probleem niet. Adviezen en meningen van jullie zijn welkom

Hieronder nog enkele foto’s, ik zal verdere ontwikkelingen hier ook gaan plaatsen.
Oja op de foto is te zien dat de kilometerstand op 470.000 staat...dat is een bijzonder verhaal: toen de teller van 349.999 naar 350.000 had moeten gaan, draaide de 3 mee en werd een 4...dat was een ritje Eindhoven-Utrecht van 100.100 km