door Arno_Langendam » 01 mei 2009, 20:00
Hee AMG;)
Ik geloof het ook niet maar, ik weet het zeker:woohoo:
Groet, Arno
Uit Auto en Motor techniek:
Innovatieve Beru-bougie met opmerkelijke massaelektrode
woensdag 03 december 2008
Beru’s Ultra X-bougie kennen we al een jaar of vijf. Meest onderscheidende kenmerk: vier massa-elektroden. Kijk je tegen de onderkant aan, dan vormen ze samen een X. Nu wordt de Ultra X-reeks aangevuld met de Ultra X Titan-bougie. Opvallend, die heeft maar één massa-elektrode. Maar wel een heel bijzondere.
Onder de Ultra X bougie met vier massa-elektroden, boven de nieuwe Ultra X Titan. Samen vormen ze de nieuwe Ultra X Titan-reeks.De vier massa-elektroden van de Ultra X-bougie zorgen voor een goede vonk onder alle omstandigheden. De vonk kan zowel door de lucht als glijdend over de isolatorneus naar een van de elektroden overspringen. Dat laatste is belangrijk, want het houdt de isolatorneus vrij van roet en voorkomt zo dat de stroom over de isolator wegkruipt.
Eén massa-elektrode
De Ultra X Titan bereikt diezelfde voordelen met slechts één massa-elektrode. Belangrijk, want massa-elektrodes die er niet zijn kunnen het mengsel niet beletten bij de vonk te komen.
Massa-elektrode uit een nikkel-titaniumlegering. De vonk springt afwisselend over op één van de vijf V-vormige ribbels.Vijf V’s
Die ene massa-elektrode heeft wel vijf V-vormige ribbels. Ze doen denken aan de ribbels op een poly-V-riem. De vonk springt afwisselend naar een van die ribbels over. Omdat de elektrode uit een nikkel-titaniumlegering is opgetrokken, blijven die V-tjes erg lang bestand tegen de hoge temperaturen, drukken en voltages waaraan ze blootstaan. Hetzelfde geldt voor de ultradunne centrale elektrode, want daarop zit een laagje platina.
15 typen, 90% dekking
Beru houdt de zes typen Ultra X-bougies met vier massa-elektroden gewoon in het programma, maar voegt daar nu negen Ultra X Titan-typen aan toe. Met die 15 longlife-typen claimt Beru 90% van de aftermarket af te dekken.
Klopt dat?
Of ze die 90% ook werkelijk halen? Even uitproberen met de handige ‘Product finder’ op de Beru-website. Voor welke auto gaan we nieuwe bougies bestellen? Eh, een VW Golf 1.4 TSI. We vinden wél een bobine, maar géá©n bougie. De 1.6 FSI dan? Zelfde verhaal.
Gevonden!
Oké, nog eentje dan, de BMW 530i. Aha, daar kunnen Beru-bougies in, maar alleen gewone Ultra’s. Nog één keer terug naar Volkswagen, de 2.0 FSI. hé, behalve de gewone ultra’s beveelt de site hier ook de Ultra X Titan met code UXT11 aan. Gevonden!
Niet zo ongeduldig!
Heel mooi, maar zo blijven we steken op 25%. Beru heeft een excuus: “Vanaf januari 2009 is de hele reeks leverbaarâ€.
Erwin den Hoed (Redactie Auto & Motor TECHNIEK)