door M102.910 » 05 nov 2010, 21:18
De liefde voor Mercedes komt bij mij niet uit de lucht (nou ja bijna letterlijk dan weer wel) vallen.
Ooit ben ik werkzaam geweest bij een museum en heb hier bij deel uitgemaakt aan meerdere bergingen van verloren vliegers en hun vliegtuigen.
Ten tijde van de tweede wereldoorlog waren veel duitse vliegtuigen uitgerust met een daimler Benz motor, het bosch inspuit systeem en meerdere kleppen per cilinder werden toen al gevoerd. Mijn ervaring hierin was op een DB 605 motor, deze zat in een messerschmitt me109 de laatse variant, hierdoor waren de duitsers eigenlijk on-overwinbaar in de lucht( de hoeveelheid vliegtuigen liet hun in de steek gelukkig!). Hoe hoger je komt des te ijler de lucht word, in een looping en of hoogte zal normaliter je systeem druk wegvallen, met kans op een engine stall.
Bosch kwam toen met een injector systeem met een hoge druk pomp erachter. Waar de britse luchtstrijdkrachten een probleem ondervonden, in de lucht knalde de DB 605 verder..
Verdere wetenswaardigheden omtrend dit type vliegtuig motor was een shot van hoogst exposieve brandstof inspuiten als last-resort om uit te lopen op de vijand, zo'n motor draaide dan belachelijk veel toeren maar kon het gewoon voor een relatief lange tijd aan.
Aan het einde van de oorlog werd er bezuinigd op basis van de respectievelijke levensduur van een onervaren vlieger ( alle goede waren immers al dood of niet meer capabel om te vliegen) Het geld was op en ja dat is erg hard...dus de DB motoren moesten zo'n 250 draaiuren aankunnen op maximaal vermogen.
Dus eigenlijk nieuwe technologieen in de auto branche bestonden al veel langer, ze worden soms alleen als nieuw verkocht.
Verzachtend idee oorlog is erg maar geeft meestal veel ontwikkeling in een heel snel tempo.
De zuiger met klep pronken nog altijd triomfankelijk in mijn woonkamer...
W201 in de man wijsheid in de oliekan