door Vinnievw » 15 nov 2010, 23:23
De prijzen van de oldtimers zijn altijd een beetje afhankelijk van de trend die gaande is in het land: een bepaald type auto lijkt een bepaalde tijd aan populariteit te winnen, waarna de modellen langzaam opgebruikt worden en de trend overslaat naar een ander model. Een mooi voorbeeld is de W123: toen deze belastingvrij werden gingen de prijzen door het plafond en waren auto's die jaren eerder gewoon waren afgeschreven ineens weer geld waard. Nu de W201 en W124 modellen belastingvrij aan het worden zijn, zijn de prijzen van de W123 gekelderd en zijn alleen de echt goede (lage km, aantoonbaar onderhouden, originele) exemplaren nog wat waard. De wrakken zijn wederom niet interessant meer. Datzelfde staat ook te gebeuren bij de W201 en W124 modellen die over een paar jaar opgevolgd worden door een andere populaire klassieker.
Welke trends hebben wij tot nu toe gehad?
In de jaren 70 onder studenten: de Citroen Traction Avant. Werden en-masse uit Frankrijk gehaald om hier bereden/gerestaureerd/opgeknapt te worden. Begin jaren '90 de Volvo Kattenrug, Amazone en P1800: overal vandaan doken ze ineens op. Toen de Citroen DS: goedkoop te krijgen in Frankrijk, inmiddels meer in Nederland op de weg dan in Frankrijk. Ook Amerikanen zijn nog een lange tijd populair geweest (motoren goed geschikt voor LPG, redelijke onderdelenvoorziening). Toen werden de W114/W115 populair (in 1995 kwam de vrijstelling voor motorrijtuigenbelastingen voor auto's van 25 jaar en ouder). Toen de W123 belastingvrij werd stapten veel bestuurders van de W114/115 over naar de W123: bekende (diesel-) techniek, in een modern jasje met meer comfort en duurzaamheid. Nu de W201/124: zelfde verhaal. Degelijke techniek, meer comfort en duurzaamheid.
Punt van dit verhaal? Een auto wordt alleen meer waard als het een origineel, uniek, gekoesterd en onderhouden exemplaar betreft. De opgereden en/of opgeleukte exemplaren (en de auto van de topicstarter valt hier mijns inziens ook onder) zijn als de trend overwaait nominaal gezien gewoon niet heel erg veel meer waard. Onder de streep moet je twee dingen onderscheiden: de trend van het moment (goedkoop dieselen zonder wegenbelasting) en het koesteren van industrieel erfgoed (het koesteren van een (origineel) model met weinig kilometers). Die laatste is een auto die op lange termijn misschien meer waard wordt, die eerste absoluut niet.
Een hoge taxatiewaarde klinkt dan misschien ook wel mooi voor het eerste-de-beste vehikel, maar waar geen rekening mee wordt gehouden is dat deze taxatiewaarde geen reële kijk op de waarde biedt door het vertekende beeld van de trend (en de daarbij behorende tijdelijk verhoogde vraag naar belastingvrije auto's om zogenaamd 'goedkoop' mee te rijden).
Voor de topicstarter betekent dit eigenlijk slecht nieuws (in de financiele zin van het woord): zijn auto is er een in de categorie 'wat de gek er voor geeft' en geen uniek stuk in de zin van weinig kilometers of originaliteit. Gewoon een oude, gebruikte en opgeleukte 190 waarvan er in Nederland misschien wel 500 te koop staan op het moment.
Laatst bijgewerkt door
Vinnievw op 17 nov 2010, 01:16, in totaal 1 keer bewerkt.
Der letzte Mercedes, dem die Träume der Bundesrepublik noch ins Blech gepresst waren: groß, schwer, mit viel Chrom außen und einem Innenraum, der immer ein wenig nach deutschem Wohnzimmer aussah und roch, nach Holz und Leder und Sonntagsbraten