door Dirk-Jan » 29 okt 2010, 23:34
Oplossing gevonden?
In en brochure die de wijzigingen modeljaar 1991 beschrijft (dus de auto's die na de zomer 1990 geproduceerd zijn?) staat (m.u.v. de 1,8?) het volgende als wijziging:
"Elegant: die dunkeleloxierten Scheibeneinfassungen"
Op de folder lijken de lijsten echter wel zwart, niet brons, dus hoe zit dat dan? Verder zoeken levert ook de volgende tekst op: "The new design of the window and roof contours enhances this dynamic picture; the front and rear screens, the side window surrounds, the rain channels along the edge of the roof - these lines, which form the shape of the car, are in haematite-coloured anodised material. To up-grade corrosion protection further. To achieve a dark, iridescent effect, which creates an elegant optical transition from the paintwork to the glazed area"
En de oplossing van he raadsel lijkt hem te zitten in het materiaal: Haematite.
Dit is een minerale vorm van ijzer (III) oxide (Fe2O3), welke in het begin een zwarte/donkergrijze gloed heeft, maar welke onder de invloed van zonlicht, lucht, vocht een broanzen kleur kan krijgen, het is tenslotte een vorm van ijzer en een soort van oxydatieproces.
Dat maakt vervanging van een lijst wel lastig, want dat zou betekenen dat je dan de eerste jaren een significant kleurverschil hebt.
Weet iemand of je inderdaad geen bronskleurige lijsten kan bestellen? Want dat zou het bovenstaande verhaal ook ondersteunen.
Trouwens, ik heb de volgende combinaties:
735 Astral zilver metallic uit 1983 met zwarte lijsten
172 Anthraciet grijs metallic uit 1991 met bronzen lijsten
Moet wel zeggen dat dir bronzen kleur erg sjiek staat icm 172, en ik me afvraag of ik daarvoor in de plaats zwarte zou willen hebben.....
W201: 190E 2.0 Automaat 1983 (van mijn vrouw)
S124: E36 T AMG Automaat 1994
W116: 280S 1977