Wat ik ook zou vervangen is de ring die om je aftapplug zit.
Zelf gebruik ik altijd Kroon Emperol 10W40 olie, maar dat is natuurlijk een kwestie van eigen smaak.
Als je begint met olie verversen kun je dat het beste bij warme motor doen, de olie is dan lekker dun en loopt makkelijker uit je carter.
Haal aan de onderkant je aftapplug eruit en laat het carter leeglopen, even je olievuldop aan de bovenkant loshalen zodat er lucht bij kan.
Terwijl het carter aan het leeglopen is kun je aan de gang met het oliefilter, die als je een benzine hebt achter het motorblok zit, bijna tegen het schutbord. Dit is een gewoon schroeffilter.
Hij kan erg vast zitten dus een oliefiltertang kan handig zijn. Haal het filter eraf en schroef het nieuwe filter gewoon met je handen stevig vast, vaster is niet nodig.
Waarschijnlijk zal je carter nu leeg zijn, dus schroef de aftapplug met de nieuwe ring eromheen weer in je carter, pas op dat je de plug niet te vast draait!
Nu kun je nieuwe olie in je blok gooien (kijk even hoeveel erin moet, meestal zo'n 5 liter).
Gooi ongeveer een halve liter minder dan de specificaties erin en laat je motor even lopen (dit omdat er altijd wat olie achterblijft).
5 minuutjes wachten, daarna peilen en verder afvullen tot de maximum markering op de peilstok.
Ik zou adviseren je luchtfilter ook gelijk te vervangen, kleine moeite en je motor zal er blij mee zijn

Gaat het zo lukken of heb je nog vragen?