Beste Karel,
Ik ben het niet helemaal eens dat de kosten en betrouwbaarheid van een Automaat hoger zijn dan die van een Schakelwagen op het brandstofverbruik na dan.
Dit zal ik even toelichten:
Ik ben in het bezit geweest van een W115 250 automaat 1975 38-EM-29 238.000KM nooit problemen gehad met de bak.
Ik ben in het bezit geweest van een W116 280S automaat 1976 39-JE-85 220.000KM nooit problemen gehad met de bak.
Ik ben in het bezit geweest van een W123 230E automaat 1982 JG-25-KB 300.000KM nooit problemen gehad met de bak.
Nu ben ik in het bezit van een W123 250 automaat 1984 47-SG-GJ 148.000km nog nooit problemen met de bakgehad.
Voor mijn schoonvader onlangs gekocht te Hamburg een W201 190E 2.0 automaat 1992 43-HPP-9
http://www.w201club.nl/forum?func=view&id=1148&catid=2 Automaat schakeld perfect!
Sinds Oktober 2008 in het bezit van de W201 190E 2.6 autoschakeld als een nieuwe.
Als je een Automaat overweegt om te kopen dan is het zaak om de de stand van de olie te peilen en bij aanschaf direct te versen als de onderhoud geschiedenis niet te achterhalen is. Verder om risico te vermijden koop geen automaat waar een trekhaak onderzit of heeft gezeten die kan maar, dat hoeft zeker niet zo te zijn overbelast zijn geweest.
Verder gewoon zoals MB voorschrijft om de 60.000KM de ATF verversen en filter vernieuwen. Dan voorzie ik geen problemen.
Bij een schakelwagen kunnen de kosten ook aardig oplopen Karel; Koppeling, Drukgroep, Synchromesringen, Koppelingcilinder.
Maar net als bij een automaat is onderhoud en bediening van cruciaal belang voor de levens duur.
Dit is slechts mijn visie op jou mening.
Groet, Arno