door HansMercedes » 15 aug 2010, 17:06
Ha mede benzers hier een overzicht van onze wagens .in1983 kwam Mercedes voor het eerst sinds lange tijd met een kleiner model op de markt . in het voorjaar van 1982 lanceerde de fabriek in stuttgart een voledig nieuw model de serie W201 wat gelijk de code naam was . 2 modellen kwamen op de markt als Mercedes 190 en beide met 2 liter benzine motoren het waren 4cylinders 1 met carburateur en 1 met injectie type E voorzien van een automaat of handgeschakeld . deze bakken waren van eigen fabrikaat . het betrof een geheel nieuw model met nieuw ontwikkelde motor en nieuw ontwikkelde wielophanging .later in het jaar 1983 kwam de eerste 5 versnelings bak als extra en eind 1984 werd het vermogen van de carburateur modellen verhoogt . in de herft van 1983 kwam de 190D uit met een 2 literviercylinder -dieselmotor met bovenliggende nokkenas. tegelijkertijd kwam de 190E2.3-16 op de markt met een grotere cilinderinhoud en een ,met cosworth ontwikkelde vierkleps kop [4 kleppen per cyl] In1985 versheen het model 190D 2.5 met een 5 cylinderdiesel motor en in de herfst gevolgt door de 190E 2.6 .gedurende 1986 kreeg het model 190D2.0 met type nr 201.122een andere achteras overbrenging bij de modellen met 5 bak aa het eind van 1986 werd het aantal 190 modellen uitgebreid met een 2.3L motor met een vermogen van 136pk . deze motor is een vergrote versie van de 2.0 liter inspuitmotor . deze 190E 2.3 heeft dezelfde versnellings bak [5 bak] als de 2.0 liter modellen maar wel met een andere achteras overbrenging en ook leverbaar met een automaat . de 190E2.3heeft als type nr 201.028.In 1987 werd het model 2.6 uitgebracht met een geheel nieuwe 6 cyl motor met een vermogen van 166 pk en voorzien van ABS en andere zaken die bij een 2.3 al werden toegepast zoals electrische ruitbediening voor een leren stuurwiel en een buiten temp meter .in april 1988 werden er speciale 190Een 190D modellen uitgebracht die voorzien waren van ABS. een 2.5Lturbodieselmotor breide het 190D programma verder uit . dit model werd alleen met automaat geleverd . Bij alle modellen behoort ABS nu tot de standaard uitvoering en zijn nog slechts kleine veranderingen in het intrieur zoasl in hoogte verstelbare gordels . In 1988 kreeg de 190-serie een face lift . De frontspoiler is verder naar beneden door getrokken en de grote spioler aan de achterzijde verbeterd de luchtstroming . kenmerkend zijn de nieuwe beschermplaten op de flanken . deze zijn van glasvezel versterkt kunstof gemaakt , in 1990 werd de overbrengingverhouding vande handgeschakelde 5 bak gewijzigt zodat er meer trek kracht onstond in de hoogste versnelling . Bij de 190E2.3EN DE 2,6 werd de eindoverbrengverhouding gewijzigt en de 2.5 turbo diesel kreeg een handgeschakelde bak [5 bak] De sportline uitvoering verlaagt de auto met 20mm .,er zijn zwaardere veren en dempers aangebracht , de besturing is directer en 7j-velgen met 205/55r15 banden zorgen voor meer grip , Een antislipdifferentieel[ASD]is als optie leverbaar . BIJ de dieselmotoren word de uitstoot van schadelijke stoffen [emissies] beperkt door een nieuwe voorkamer met schuingeplaatste verstuiver te monteren . In 1991 leverde Mercedes de 190 met een 1.8 motor viercyl inspuiting E als instap model . de motor vervangt de 2.0liter met carburateur . wel een heel verhaal maar zo zijn er wat feiten op een rijtje gezet groet hans Mercedes