Het is nu 30 apr 2025, 08:14
Alles omtrent de carrosserie en de buitenkant, zoals bijv. spuiten, roest, plaatwerk, lassen maar ook spiegels, rubbers en chroom, ruitenwissers etc.
door Andyam » 23 okt 2022, 10:14
Er is hier al veel over gevraagd, maar toch wou ik nog even de mening hebben over behandeling van chassis onderkant.
Ik heb twee items :
- het subframe gedemonteerd van de wagen
- de onderkant van de wagen waar het subframe gemonteerd was en de wielkasten
Voor beiden zijn er stukken blank metaal (opgeschuurd en gelast) en stukken die niet roestig waren, maar gewoon gereinigd en ontvet.
Voor het subframe dacht ik aan volgende opties:
- hammerite menie (orangje) gevolgd door hammerite metalic (zwart), in meerdere lagen natuurlijk
- of zinkverf (bv zinga) , gevolgd door iets anders (maar weet niet goed wat)
- of de klassieke dinitrol behandeling (ML gevolgd door metallic gevolgd door 482)
Voor de chassis onderkant dacht ik aan volgende opties vertrekkende vanaf het blanke metaal en de gereinigde oppervlakken :
- de klassieke dinitrol behandeling (ML gevolgd door metallic gevolgd door 482)
- of zinkverf ( bv zinga) gevolgd door bovenstaande dinitrol behandeling
- of hammerite menie gevolgd door bovenstaande dinitrol behandeling
Enerzijds zegt men vaak om dinitrol (ML) toch best rechtstreeks op het metaal (eventueel blank) te gebruiken omwille van de hechting en omdat dit ook sterk roestwerende zou zijn.
Anderzijds zou je denken dat hammerite menie of zinkverf de beste primaire roestbescherming geven.
Wat is is hier (voor beide stukken) aan te bevelen?
-
Andyam
- Expert Boarder

-
- Berichten: 99
- Geregistreerd: 11 okt 2009, 17:05
- Woonplaats: Deinze
- Type wagen: 190D 2.0
- Bouwjaar: 1988
- Automaat: Nee
- LPG: Nee
door Spaansen » 23 okt 2022, 12:35
Goedemiddag
Zelf door de jaren diverse gebruikt.
Dinitrol ben ik geen fan van.
Plakkerig , oogt vies , look niet origineel. En vooral je ziet roest niet ontstaan zodat je normaal ingrijpt.
Blank staal is zink verf van goede kwaliteit altijd het beste , maar zink verf is altijd micro poreus.
Dus afwerken met een gesloten laag is belangrijk.
Bij actieve metaal bescherming geld altijd laag dikte is heel belangrijk.
Voor de hechting is stralen meest ideaal anders met slijptol met schuurschijf .
Na de zink laag afsluitend verf systeem kan gewoon je lak uit spuitbus zijn en bij de bodem vaak nog een tussenlaag met bodemschutz ( een structuurlaag )
Onder de auto kun je na de lak kleur nog een wax laag aanbrengen maar neem dan gewoon een transparant licht gelig .
Plakt wel het eerste half jaar dus geen zandpad rijden
Dit verdrijft vocht.
Bij alles wat je doet de verf laag laten drogen voor dat je de volgende laag aanbrengt
-

Spaansen
- Diamant Boarder

-
- Berichten: 1819
- Geregistreerd: 31 dec 2010, 21:25
- Woonplaats: Lelystad
- Type wagen: 190E 2.3-16
- Bouwjaar: 1986
- Automaat: Nee
- LPG: Nee
- Andere wagens / opmerkingen:
Keer terug naar Carrosserie & Exterieur W201
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast