door Gombal » 01 aug 2020, 22:53
Voorste rubbers zijn redelijk simpel te wisselen, ook met het subframe gewoon onder de auto.
- krik de auto aan de achterzijde zo hoog mogelijk op (onder diff met wat bescherming voor het diff, houten plankje oid)
- zet onder de achterste kriksteunen een assteun en laat de auto daarop rusten.
- verwijder de achterwielen.
- verwijder de bout van beide voorste subframe ophangpunten.
- subframe zal nu aan de voorzijde naar beneden gaan hangen, mocht dit tijdens of voor het vervangen van de rubbers niet ver genoeg zijn dan kun je je beleid subframe aan de voorzijde verder naar beneden duwen met een hefboompje,let op dat je niets aan de onderzijde van je auto beschadigd (rem of brandstofleidingen bijv.)
- als je een kleine 2 of 3 armige lagertrekker hebt kun je hier mee het rubber vanaf de onder zijde omhoog eruit persen. Plaats hiervoor een passende korte bout (eventueel met grote revet, moet wel door het gat in je subframe kunnen) vanaf onder in het rubber en plaats de lagertrekker, haak deze aan het subframe.
- bij gebrek aan een lagertrekker kun je zelf natuurlijk ook een tooltje maken als je handig genoeg bent.
- bij gebrek aan beide bovengenoemde zaken voldoet een grote stevige schroevendraaier, hamer en een spuitbus WD40 of iets anders smerende.
Sla de schroevendraaier zo ver mogelijk aan de bovenzijde tussen het rubber en het subframe en spuit nu het voorhanden zijnde smeermiddel langs de schroevendraaier tussen rubber en subframe. Herhaal dit op verschillende plaatsen net zolang totdat je het rubber eruit kunt wrikken/wippen.
Plaatsen nieuwe rubber:
- maak de kom in het subframe goed schoon en vet deze goed in, liefs met petroleum vrij smeermiddel, ( rubber kan anders aangetast worden bij verkeerd vet/smeermiddel.)
- vet de buitenzijde van het rubber ook goed in en plaats het met de platte kant op de goede plek in de kom en duw hem zover je kan erin.
- zet de krik onder het voorste subframe bevestigingspunt, plankje, grote dop, stukje pijp met genoeg diameter, enz en krik nu het subframe omhoog, rubber zal er nu helemaal ingaan. Doet dit het niet leg dan iets met genoeg diameter op de buitenste ring van het rubber en krik dan op.
Je kan ook met een lange bout, een hele grote revet voor op het rubber en een dop of kort stukje pijp met genoeg diameter het rubber er op die manier in persen.
- doe dit zo aan beide kanten.
- plaats aan beide zijdes de voorste subframe bout terug en zet op moment.
- plaats de wielen, verwijder de assteunen en vergeet niet de wielen, liefst op moment, vast te zetten.
Wat tegen kan zitten is dat de bout vast geoxideerd zit in de aluminium binnen bus van het voorste rubber.
Dit zal, afhankelijk of de bus helemaal los van het rubber is, extra tijd en moeite kosten, mocht je ook nieuwe bouten hebben hoef je in ieder geval wat minder voorzichtig te zijn.