SNAP HET PLAATJE.
Wanneer een lamp van je richtingaanwijzer niet meer werkt, gaat deze zijde van richtingaanwijzers, vlugger pinken. Want je hebt een pinkrelais van 4 x 21w.
Wanneer je nu een lamp zou vervangen door een led lamp geeft dat hetzelfde als een kapotte lamp. Snel pinken.
Wanneer er een aanhang wagen word aangekoppeld met ook 21w lampen of led-lampen blijft deze toch nog normaal pinken. Het probleem hiervan is dan wanneer 1 lamp stuk is aan die zijde, er nog altijd 2 lampen (21w) blijven werken en dat we zo geen versnelde pinkers hebben.
Wanneer we nu een tweede pinkrelais inschakelen kunnen we wel zien of een richtingaanwijzers van onze aanhangwagen stuk is. Een tweede pinkrelais is/was zelf wettelijk verplicht in Duitsland. Hier in België had ik er zelfs nog nooit van gehoord. Van Nederland weet ik het niet. En hoe ze het nu doen met al die LED lampen om energie te sparen weet ik ook niet.
Daar mijn Benz ooit in Duitsland gebold heeft, is die uitgerust met zo een bijkomstige pinkrelais.
Ik heb een oude aanhangwagen gerestaureerd en nu uitgerust met led lampen. Maar doordat ledlampen weinig stroom vragen dacht die tweede pinkrelais waarschijnlijk dat een lamp defect was en begon hij vlugger te pinken.
Resultaat:
Wanneer je een oude Benz hebt, die ooit in Duitsland heeft gebold, met trekhaak. Dan is er meestal een tweede pinkrelais (flasch control 12v UN-05) in gemonteerd. Dus als je dan een aanhangwagen hebt met LED verlichting hebt, dan gaan die pinkers versneld werken.
Na lang zoeken weet ik nu hoe die relais werkt en weet ik nu ook wat me te doen staat
Dank voor alle info die ik heb gekregen, het heeft me een aanwijzing gegeven om alles te begrijpen en te verstaan over die bijkomstige relais “flasch control 12v UN-05”.
flash control 12v UN-05
https://www.rameder.be/richtingaanwijze ... b0064.htmlVoor de uitbreiding van 12V / 4x21W richtingaanwijzers tot aanhangwagenwerking met behulp van de bestaande knipperlichteenheid. De besturingseenheid ontkoppelt de richtingaanwijzers van de aanhangwagen wat betreft de prestaties van de richtingaanwijzer van de auto. Het neemt de controle over de richtingaanwijzers voor de aanhangwagen en hun besturing over. Het knipperende circuit van de auto is alleen belast met stuurstromen. De eerder bovennatuurlijke rapper aanhanger knipperlicht verdwijnt.
-R = richtingaanwijzer rechts van het knipperlichtrelais (de draad die eerder naar rechts achteraanwijzer ging)
-L = richtingaanwijzer links van het knipperlichtrelais (de draad die eerder naar links richtingaanwijzer ging)
-RZ = richtingaanwijzer rechts achter wagen
-LZ = richtingaanwijzer links achter wagen
-RH = richtingaanwijzer rechts aanhanger (contactdoos)
-LH = richtingaanwijzer links aanhanger (contactdoos)
30 en 31 zijn permanente plus en massa.
Continu plus en massa die je al hebt, moet minstens 1,5 mm² zijn, niet ergens van vb.opstartverlichting, enz.