door RD500SEC » 03 nov 2017, 16:29
Als je de remklauwen niet wilt vervangen, kom je m.i. in relatief dure aftermarket onderdelen terecht.
Geboorde schijven remmen niet per definitie beter, ze kunnen hooguit in de regen iets eerder droog geremmd zijn en dus eerder aangrijpen. Ook kunnen ze brommen met remmen, ondanks dat de leverancier aangeeft dat ze dat niet doen.
Gegroefde remschijven zorgen voor betere afvoer van remstof en vuil, maar ook voor een iets minder contact met de schijf, minder remoppervlak. Ook hier is er kans op bijgeluid, brommen van de remmen.
Je kunt Green Stuff remblokken nemen, deze hebben een andere samenstelling en remmen beduidend beter dan standaard, maar slijten ook (veel) sneller. Bovendien ligt de aanschafprijs hoger, dus al met al wordt het prijzig.
Een betere oplossing is volgens mij de klauwen wel te vervangen en over te gaan op standaard geentileerde schijven van de W201 2.6 of de W124 met geventileerde schijven. Als je meer remkracht zoekt.
Zelf heb ik met de 2.0 automaat met aanhanger nooit de behoefte gehad aan meer remkracht, en al helemaal niet met een geremde aanhanger, als er zwaardere lasten vervoerd moesten worden. Een te zwaar beladen ongeremde aanhanger kan je wel in de problemen brengen, dat los je niet op met betere remmen op de auto. Wel met remmen op de aahanger.
De achterremmen zijn bij bijna alle uitvoeringen gelijk.
Gebruik schijven en blokken van een goed merk, Ate, zimmermann Brembo etc. dat maakt een wereld van verschil met de goedkope alternatieven.
Met vriendelijke groet, Richard