[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 136: preg_match_all(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 138: array_unique() expects parameter 1 to be array, null given
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 141: Invalid argument supplied for foreach()
Vraag gesteld aan Shell ivm keuze brandstof Mercedes. : Algemene vragen over jouw W201

W201Club.nl

Alles over de Mercedes W201

Het is nu 19 maart 2024, 06:40

Vraag gesteld aan Shell ivm keuze brandstof Mercedes.

Hier kan je alles posten omtrent jouw eigen W201 wat niet in een andere forum past.

Vraag gesteld aan Shell ivm keuze brandstof Mercedes.

Berichtdoor CorS » 24 okt 2017, 11:20

Beste forumleden,

Ik kreeg zoveel verschillende info over de brandstof die ik moest tanken dat ik info heb opgevraagd bij Shell
Een dealer vertelde dat ik BP ultimate moest tanken. Octaan 98.
Voor BP moet ik aardig omrijden.

De volgende reactie kreeg ik van Shell

Groeten Cor






Vpower is oktaan 97

De verwarring die ontstaat is het verschil tussen het echte oktaangetal en de EN228 klassificatie.
Die EN 228 is een (oude) europese norm die de oktaangetallen van brandstoffen in klassen catalogeert. Deze norm bevat énkel de (oude klassieke) klassen oktaan 92, 95 en 98. Daartussen bestond vroeger niets, en daardoor zijn die niet opgenomen.
Gezien de Vpower een 97 oktaan is valt die in de EN228 terug in de 95 klasse.

Niet alleen Vpower loopt daar tegenaan, ook collega's concurenten met premium fuels lopen daar tegen aan. Eigenlijk zou die EN norm moeten herzien op updated worden, maar we weten allemaal hoe snel de wetgever daarin is.

Vpower in Nederland heeft een gedeelte synthetische component, wat de brandstof een betere ontstekingskwaliteit en verbrandingssnelheid geeft. Dat zorgt voor betere prestaties dan een "klassieke" 98 - ook al is de Vpower maar een 97. De performance van een brandstof is immers een samenspel van oktaangetal, ontstekingskwaliteit en verbrandingssnelheid. Om één of andere reden kijkt bijna iedereen enkel naar het oktaangetal.

Oktaangetallen op zichzelf zijn eigenlijk ook niet meer belangrijk. Alle wagens bevatten sinds pakweg de jaren 90 een knoksensor, die de onsteking afstelt naargelang het oktaangetal dat gebruikt wordt. Je kan dus perfect met een 92 rijden zoals in Oost europa of de US. In Denemarken vind je zo goed als geen 98, hoewel het wagenpark vergelijkbaar is met het onze.
Er is trouwens een europese wet die stelt dat alle wagens die in de EU op de markt komen op 95 moéten kunnen rijden.
Wat wél het geval is dat een hoger oktaangetal meer trekvermogen aan de motor geeft, dus een pittiger rijstijl. Voor de motor zelf maakt het technisch niets uit.
Veel merken gaan een 98 oktaan "aanbevelen" omdat dit het marketing imago (trekvermogen van de wagen) ten goede komt. Het is echter geen technische eis, en terug : voor de motor zelf maakt het niets uit.

Voor oudere wagens is het de compressieverhouding van de cylinderslag die bepaalt als een hoog oktaan moet gebruikt worden. De meeste wagens zaten destijds onder de compressieverhouding 1 op 10.5 wat maakt dat ze op 95 oktaan kunnen rijden. Hogere compressieverhoudingen moeten hoog oktaan bezine gebruiken, en Vpower kan daar perfect.
CorS
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 22
Geregistreerd: 14 sep 2017, 16:46
Woonplaats: Wezep
Roepnaam:
Type wagen: 190E 2.0
Bouwjaar: 1984
Automaat: Ja
LPG: Nee

Keer terug naar Algemene vragen over jouw W201

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten